WordCamp Turku 2018: penetraatiotestausta, saavutettavuusdirektiivi ja tietokannan optimointia – Redland
Takaisin

WordCamp Turku 2018: penetraatiotestausta, saavutettavuusdirektiivi ja tietokannan optimointia

Syyskuun viimeisenä perjantaina 2018 koodarimme suuntasivat sadan muun WordPress-ammattilaisen tavoin WordCamp Turkuun. Parhaat palat jutuksi koostivat meidän Kenda ja Toni.

Esitysten aiheina olivat mm. sivuston analysointi, mittaus ja optimointi (esityksen kalvot), välimuistitus, kommunikointi, Gutenberg sekä sisällön personointi.

Yksi kiinnostavimmista esityksistä oli Tiia Rantasen puhe WordPress-penetraatiotestauksesta (esityksen kalvot). Hän esitti hauskasti, mutta kuitenkin tarpeeksi varoitellen, miten sivustoja voidaan testata haavoittuvuuksien varalta hyödyntäen Kali Linuxia ja sen mukana tulleita työkaluja.

Daniel Koskinen kertoi EU:n saavutettavuusdirektiivistä, joka astuu voimaan julkisen hallinnon sivustoille syyskuussa 2019, ja ennen syyskuuta 2018 julkaistujen sivustojen osalta syyskuussa 2020 (esityksen kalvot). Direktiivi saattaa myös tulla koskemaan pankkeja, julkista tukea saavia organisaatioita, sähköyhtiöitä, vakuutusyhtiöitä ym. suuren yleisön palveluita. Käytännössä saavutettavuus tulisi toteuttaa jo tutuksi tulleen WCAG 2.0:n AA-tason mukaisesti. Redlandilla me usein pyrimme siihen projekteissa, vaikkei kyseessä olisikaan julkisen hallinnon verkkopalvelu. Lisätietoa saavutettavuusdirektiivistä löytyy valtiovarainministeriön sivuilta.

Otto Kekäläinen muistutti meitä kymmenestä (tai itse asiassa yhdestätoista) asiasta, joilla saadaan pidettyä WordPressin tietokanta puhtaana ja nopeana. Vinkkeinä mm. wp_optionsin autoloadin siistinä pitäminen, vanhojen revisioiden poistaminen ja transienttien käyttö.

Todd McMurtney kertoi esityksessään ”Personalization at Scale: Building with containers” työkaluista ja toimintatavoista, joilla voimme ottaa haltuun käyttäjälle kohdistetun digimarkkinoinnin skaalaamisen. Todd korosti, että meidän täytyy panostaa enemmän siihen, että luomme aitoja keskusteluja ja ihmissuhteita. Ajatusmallin tarkoitus on saavuttaa parempaa sitoutumista ja enemmän konversiota kampanjoissamme. Edellä mainitun tekemisen tavoitteena on luoda skaalautuvia prosesseja, joita voidaan hyödyntää paremman käyttäjäkokemuksen ja markkinoinnin automatisointiin. Todd McMurtney vastaa käyttökokemuksen ja markkinoinnin automaatiosta terveyspalveluhin keskittyvällä Healthgrades-sivustolla, jolla on yli 20 miljoonaa kuukausittaista kävijää.

Kaikki esitykset olivat huippuluokkaa ja opimme paljon uutta. Innolla jäämme odottamaan tapahtuman lopussa paljastettua Helsingissä maaliskuussa 2019 järjestettävää Pohjoismaiden yhteistä WordCamp Nordic -seminaaria.