Vinkit markkinoinnin vuosisuunnitteluun – Redland
Takaisin

Vinkit markkinoinnin vuosisuunnitteluun

Aina loppuvuodesta katseet kääntyvät seuraavan vuoden tavoitteiden asettamiseen ja markkinoinnin suunnitteluun. Markkinointipäättäjän suurin kysymys kuuluukin: kuinka liiketoiminnan tavoitteisiin päästään ennakoidusti, mutta ketterästi? Tässä muutama vinkkimme markkinoinnin vuosisuunnitteluun.

Suunnittelun perusta: liiketoimintastrategia ja arvot

Vuosisuunnittelun perusta lähtee aina yrityksen liiketoimintastrategiasta, arvoista, operatiivisesta toiminnasta ja niitä tukevista markkinointiviestinnän toimenpiteistä.

Liiketoimintastrategia ohjaa siis markkinointistrategiaa, joka taas ohjaa markkinoinnin sisältöjen ja toimenpiteiden suunnittelua, sekä niiden mittaamista.

Kasvua rakennettaessa markkinointi ei voi olla erillisessä siilossa, vaan brändiä, asiakaskokemusta, verkkopalveluita ja myyntiä kehitetään suorassa vuorovaikutuksessa liiketoiminnan strategisten tavoitteiden kanssa.

Pääperiaatteet vuositason suunnitteluun: 

  1. Suunnittele suuret linjat etukäteen.
  2. Varaa aikaa ja rahaa testaamiselle ja uuden oppimiselle.
  3. Synkkaa yrityksen kasvustrategia ja markkinointiviestinnän toimenpiteet yksiin.

Miksi panostaa markkinointiin?

Tutkimukset todistavat, että mitä pitkäjänteisemmin markkinointiin panostetaan, sitä varmemmat tuotot saadaan. (Lähde: Balance Consulting & Kauppalehti)

  • Esimerkiksi yrityksen kolmevuotinen satsaus markkinointiin kasvattaa ka. 6,5 % liikevaihtoa ja yli 30 % tulosta.
  • Vastaavasti markkinointipanostuksia leikanneet yritykset kärsivät -2,9 % liikevaihdon hekkenemisestä.
  • Suomessa markkinointiin investoidaan keskimäärin 1,9 % liikevaihdosta.

Jaa vuosibudjettisi etupainotteisesti

Markkinoinnin budjetti jaetaan perinteisesti koko vuodelle neljään osaan. Me suosittelemme sen jakamista puolivuosittain ja etupainotteisesti suhteessa 70/30. 

Olemme huomanneet tämän toimivan käytännössä, koska suuremman budjetin turvin myynti saadaan varmistettua jo vuoden alkupuolella. Ja toisin päin ajateltuna – jos kasvuvauhti laahaa puolen vuoden tarkastelussa, niin loppuvuoden budjetti saattaa yhtäkkiä leikkautua kokonaan pois.

Kvartaalisuunnittelu etenee näin 

Q1 Suunnittele vauhdikkaaseen starttiin tarvittavat toimenpiteet.
Q2 Varmista, että olet tulosvauhdissa ennen kesälomaa.
Q3 Aloita loppuvuoden kiri.
Q4 Tee nopeat toimenpiteet, varmistamaan vuoden tulos.

Listaa toimenpiteet, tunnista niiden erot ja luo pääteemat

Listaa vuodelle suunnittelemasi markkinoinnin toimenpiteet ja niiden keinovalikko. Pyri tunnistamaan toimenpiteiden erot ja tärkeysjärjestys. Kaikki niistä eivät tarvitse yhtä paljon rahaa, joten älä jaa budjettiasi tässäkään suhteessa tasaisesti, vaan panosta eniten uusiin lanseerauksiin ja haastavampiin kampanjoihin. Tee niistä markkinointisi pääteemat.

Suunnittele budjettisi niin, että se kattaa sekä pitkän aikavälin strategiset toimenpiteet että lyhyen aikavälin taktiset toimenpiteet. Muista, että pidemmällä aikavälillä ja kestävämpää kasvua tavoitellessasi brändiä rakentavien toimenpiteiden osuus on oltava korkeampi kuin taktisten.

Huomaa, että kasvumarkkinoinnissa kannattaa jättää merkittävä osa taktisesta mediabudjetista allokoimatta medioiden välillä. Tämä mahdollistaa ketterän ja dataohjatun kasvuhakkeroinnin viikkotasolla. Mittaa ja optimoi jatkuvasti!

Voimmeko olla avuksi?

Kumppani voi tuoda suunnitteluusi merkittävän määrän lisätietoa tavoitteisiisi sopivista toimenpiteistä, niin markkinoinnin, viestinnän, digitaalisten palveluiden kuin digimarkkinoinnin osalta. Ota yhteyttä, kun haluat kuulla lisää helposta tavasta markkinoinnin vuosisuunnitteluun ja liiketoiminnan kasvattamiseen!