Takaisin

Verkkokirjoittajan vinkkilista

Uusi sivusto tekeillä, alusta kunnossa ja vain sisältö puuttuu – mitä nyt? Verkkokirjoittajan vinkkilistaan on koottu kymmenen käytännöllisiä neuvoa verkkotekstien kirjoittajalle.

Verkkosisällön kirjoittamisessa pätevät samat perussäännöt kuin paperillakin. Hyvä, vetovoimainen teksti kertoo tarinan, joka herättää tunteita. Se vangitsee lukijan mielenkiinnon tehokkaasti, pakottaa eläytymään sisältöön ja jättää muistijäljen.

Toisaalta ilmaisutapa on syytä valita tarkoituksenmukaisesti. Esimerkiksi vuosikertomuksia ei juuri näe kirjoitettavan runomittaan. Verkkotekstin käyttötapakin on eri kuin painetulla kirjalla tai lehdellä.

Tässä muutamia yleisohjeita, jotka pätevät monenlaisiin teksteihin:

1) Mieti, mitä haluat sanoa

Ennen kuin laitat sormet näppäimistölle, mieti mikä on tekstisi pääpointti. Päätä, mitä haluat lukijoidesi ymmärtävän, kokevan tai tekevän lukiessaan tekstiäsi ja muotoile sisältö sen mukaan.

2) Ole kiinnostava

Älä oleta mitään, vaan ota selvää ja perehdy siihen, mitä sidosryhmäsi haluavat kuulla. Kirjoita asioista, jotka heitä aidosti kiinnostavat ja tarjoa ratkaisuja ongelmiin. Kuvaile tarjontaasi asiakkaitasi hyödyttävällä tavalla.

3) Älä jaarittele

Mene suoraan asiaan ja sano vain se, mikä on tarpeellista. Pitkiä puheita ei kukaan kuuntele loppuun asti, verkossa ne jäävät kokonaan lukematta. Suosi selkeitä ja napakoita lauseita. Jos asiaa on paljon, jaa se erillisiin paketteihin ja linkitä yhteen.

4) Otsikoi nasevasti

Motivoi otsikolla lukija perehtymään tekstiin. Heitä vaikkapa joku haaste, johon vastaat myöhemmin tekstissä. Lyhyt ja ytimekäs on verkossa pidempää parempi, myös otsikoissa.

5) Hyödynnä väliotsikoita

Väliotsikot jäsentävät tekstimassan pienemmiksi paloiksi ja auttavat lukijaa hahmottamaan suuremmatkin asiakokonaisuuden helpommin. Vanhan sanonnan mukaanhan norsukin syödään pala kerrallaan.

6) Korosta ja erottele

Käytä ranskalaisia viivoja ja luo käteviä, helposti muistettavia listoja. Lihavoi tai kursivoi tekstiä, jonka haluat erottuvan muun leipätekstin joukosta. Vältä kuitenkin turhaa HUUTAMISTA!

7) Kerro kuvin

Visuaaliset elementit rytmittävät tekstiä ja tekevät siitä elävämmän. Jotkut asiat on yksinkertaisesti helpompi hahmottaa kaavioiden tai valokuvien avulla. Eniten huomioarvoa on liikkuvalla kuvalla.

8) Kirjoita mummollesi

Unohda monimutkaiset sivistys- ja lainasanat, käytä selkokieltä. Käytä termejä, jotka mummosikin voisi ymmärtää. Huom! Erikoistekstit ja alakohtaiset termit ovat tietenkin asia erikseen. Ei se hakukoneoptimointi mummolle ehkä aukea, vaikka kuinka suomentaisi.

9) Säästä puhekieli puheeseen

Liiallinen puhekielisyys voi ärsyttää ja viedä huomion pois itse asiasta. Persoonallista tekstiä voi luoda myös ”virallisemmin” termein, jotka kestävät aikaa ja useita lukukertoja.

10) Perehdy kielioppiin

Opettele ainakin sen verran kielioppia, etteivät lukijat kiusaannu ja tulet ymmärretyksi. Hyvä sääntö on: mitä pidempiaikaista tekstiä ja tuotetta suunnittelet, sitä huolellisempi on oltava. Esim. Facebook-päivityksen kirjoitusvirhe on nopeasti korjattu, mutta kirjan kansilehti on ikuinen. Ohjeita esimerkiksi osoitteessa www.kielitoimistonohjepankki.fi.

BONUS: Ruoki hakukoneita

Haluat varmaan myös, että kovalla vaivalla aikaansaamaasi juttua luetaan. Googlen Avainsanojen suunnittelija -työkalu kertoo kätevästi, millä termeillä aihettasi etsitään. Sisällytä suosituin hakutermi jutun otsikkoon, ingressiin, muutaman kerran sisältöön ja sivun URL:iin. Mitä enemmän lukijasi linkittävät sisältöä somekanaviinsa, sitä enemmän hakukone sivustasi pitää. Lisätietoa aiheesta Hakukoneoptimointi – Mitä se SEO on -sivulla.

Verkkotekstin kirjoittaminen vaatii harjoittelua

Kuten alussa todettiin, teksteissä on kyse tarinoiden kertomisesta. Vinkkien avulla pääset vauhtiin, kunhan et jännitä turhaan. Kuten tekemistä yleensä, myös verkkokirjoittamista oppii kirjoittamalla. Pyydä ensimmäisistä teksteistä vaikkapa palautetta kollegalta tai lue ne ääneen saadaksesi ideoita hiomiseen. Hyödynnä Verkkokirjoittajan vinkkilistaa, täydennä sitä ja muokkaa itsellesi sopiva huoneentaulu tekemisen tueksi.

Toisaalta, jos kirjoittaminen ei todellakaan tunnu omalta jutulta tai edessä on joku erityisen vaativa haaste, voit aina pyytää apua sisällöntuotannon ammattilaisilta. Autamme sekä sisältöjen suunnittelussa, toteutuksessa että muotoilussa. Kysy lisää!