Strategia
Asiakasymmärryksen lisäämiseksi ja asiakaskokemuksen parantamiseksi tarvittiin kattavasti käyttäjätietoa. Tätä varten käynnistettiin palvelumuotoiluprosessi, jonka vaiheet olivat: tutkimustyö, brändin uudelleenmuotoilu ja verkkosivun määrittely. Näihin perustuen suunniteltiin täysin uudistettu verkkopalvelu sekä uusittu versio yrityksen perustamisoppaasta.
Palvelumuotoilu aloitettiin kohderyhmähaastatteluilla ja avainsanatutkimuksella. Tutkimusvaihe eteni asiakasymmärrys- ja digityöpajoilla, joihin osallistettiin useita sidosryhmiä. Tietoperusta rakentui pala palalta ja jokainen vaihe perustui edelliseen.
Tärkeimpiä huomioita olivat:
- brändi-identiteetin piti puhutella uskottavasti kaikkia Uusyrityskeskuksen sidosryhmiä, paikallisia toimijoita ja tulevia yrittäjiä
- verkkopalvelun sisältö, rakenne ja hierarkia tulisi perustua keskeisimpiin asiakastarpeisiin ja mukautua joustavasti eri käyttäjäryhmille.
Luova idea
Haastatteluista, tutkimuksista ja työpajoista saadun tiedon perusteella oivalsimme, että kukaan kilpailijoista ei tuo esille inhimillistä näkökulmaa, henkilökohtaisuutta ja aitoja kohtaamisia. Loimme brändistrategian, jonka avulla tämä oivallus tuli ohjaamaan niin brändin uudelleenmuotoilua kuin verkkopalvelu-uudistuksen suunnittelua.
Työpajojen avulla oivalsimme myös millä kaikilla tavoilla Uusyrityskeskuksen tulisi näkyä ja auttaa asiakasta matkalla kohti yrittäjyyttä. Löysimme ja priorisoimme sidosryhmien kanssa tärkeimmät asiakaskokemusta parantavat asiat eri kohderyhmille verkkopalvelun sisällöistä ja toiminnallisuuksista.
Toteutus
Palvelumuotoiluprosessiin perustuen verkkopalvelulle tehtiin kolmiosainen kehityssuunnitelma. Ensimmäisen vaiheen tärkein tavoite oli uudistaa sivusto rakenteeltaan ja sisällöiltään vastaamaan tutkimusvaiheessa havaittuja käyttäjien tarpeita sekä avainsanatutkimusta. Uudistettu brändi tuotiin verkkosivustolle ja sivuston saavutettavuutta parannettiin.
Uuden yrityksen perustamisoppaan tieto jäsenneltiin paremmin ja sen sisällöt tuotiin osaksi verkkopalvelua. Näin oppaaseen saatiin mukaan kaivattua interaktiivisuutta.
Projektin lopputuloksessa ovat avainasemassa niin henkilökohtainen kuin myös digitaalinen vuorovaikutus, sen helppous ja ammattimaisuus. Ihminen on kaikessa keskiössä.