Vanhustyön keskusliitto – Redland

Vanhustyön keskusliitto

Case Vanhustyön keskusliitto

Saavutettavasta verkkopalvelusta hyötyvät kaikki käyttäjät

Vanhustyön keskusliitto on maan laajin valtakunnallinen vanhustyön järjestö, joka toteuttaa vanhuuspoliittista vaikuttamista ja jäsenistön edunvalvontaa. Redland uudisti liiton verkkopalvelun erityisesti käyttäjäkokemusta ja saavutettavuutta parantaen.

Lähtökohta

Verkkopalvelun vtkl.fi uudistukselle oli useita tavoitteita. Sen haluttiin vahvistavan liiton tunnettavuutta ja asiantuntijuutta, palvelevan käyttäjiä entistä paremmin sekä viestivän jäsenistölle tehokkaammin palveluista ja ajankohtaisista asioista. Samaan aikaan liitto otti käyttöön uuden jäsenrekisterin ja extranetin, jotka oli tarve integroida verkkopalveluun.

Teknisesti verkkopalvelu haluttiin tuoda avoimen lähdekoodin piiriin ja sen käyttöliittymän tavoite oli saavutettavuudeltaan WCAG 2.0 AA-taso.

Ratkaisu

Lähdimme suunnittelemaan uutta verkkopalvelua työpajojen kautta, jotta tärkeimpien kohderyhmien tarpeet saatiin huomioitua parhaiten. Sisällönhallintajärjestelmäksi valittiin WordPress, joka on muokattavissa ja laajennettavissa asiakkaan tarpeiden mukaan.

Suunnittelun lähtökohtina oli uudistaa visuaalinen ilme, parantaa materiaalien löydettävyyttä sekä korostaa uutisia, tapahtumia ja koulutuksia. Palvelun käyttökokemus suunniteltiin helposti saavutettavaksi, jotta se palvelee esimerkiksi kuulo-, näkö- ja kognitiivisrajoitteisia käyttäjiä parhaiten.

Teknisessä toteutuksessa korostui saavutettavuuden lisäksi toiminnallisuuksien integrointi jäsenrekisteriin ja extranettiin. Jatkossa on mahdollista yhdistää samaan multisite-toteutukseen muitakin Vanhustyön keskusliiton sivustoja, mikä helpottaa niiden hallintaa ja ylläpitoa. Tähän mennessä olemme toteuttaneet uuden vtkl.fi -verkkopalvelun yhteyteen vanheneminen.fi -sivuston.

Tulokset

Verkkopalvelun uudistus sujui tavoitteiden mukaisessa aikataulussa ja budjetissa. Uusi verkkopalvelu on saanut käyttäjiltä erinomaisen vastaanoton. Rakenteen selkeyttä sekä ilmeen raikkautta ja värikkyyttä on kehuttu. Kiitosta on saanut myös etusivun selkeä kohderyhmäjaottelu, tapahtumien ja koulutusten löydettävyys sekä sosiaalisen median näkyvyys.

“Yhteistyö Redlandin kanssa oli helppoa ja sujuvaa. Aikataulu oli tiukka, mutta selkeä työnjako ja sovitut yhteyshenkilöt molemmin puolin edesauttoivat projektin sujumista. Meille dedikoidulta koodarilta sai aina vastauksen nopeasti ja lähes kaikkiin toiveisiin löytyi ratkaisu.”

Merja Lankinen
Viestintäkoordinaattori, Vanhustyön keskusliitto

Voimmeko auttaa

Kysy ihmeessä lisää