Case Rinta-Joupin Autoliike

Verkkopalvelun uudistus ja digimarkkinoinnin kumppanuus

Rinta-Joupin Autoliike Oy on koko kansan autokauppa, joka myy, ostaa ja huoltaa ajoneuvoja 19 paikkakunnalla Suomessa. Redland uudisti Rinta-Joupin Autoliikkeen verkkopalvelun ja aloitti digimarkkinoinnin kumppanina vuonna 2018.

Lähtökohta

Autokaupan siirtyessä entistä enemmän verkkoon, Rinta-Joupin Autoliike halusi uudistaa verkkopalveluaan käyttäjäystävällisemmäksi ja eri päätelaitteilla saumattomasti toimivaksi. Uudistuksen päätavoitteena oli käyttäjäkokemuksen parantaminen ja myynnin kasvattaminen. Lisäksi haluttiin lisätä digitaalisen markkinoinnin osuutta myyntiä vauhdittamaan ja parantamaan asiakaskokemusta.

Ratkaisu

Ensimmäisenä Redland uudisti Rinta-Joupin Autoliikkeen verkkosivuston, vastaten käyttöliittymän ja käyttökokemuksen suunnittelusta sekä teknisestä toteutuksesta. Käyttökokemuksen osalta erityisen tärkeä osa-alue oli ajoneuvohaku, josta haluttiin tehdä monipuolinen, mutta selkeä ja intuitiivinen. Suunnittelussa hyödynnettiin interaktiivista prototyyppiä keskeisten toiminnallisuuksien testaamisessa. Vaasalainen C2 Advertising teki sivuston sisältösuunnitelman ja sisällön rakennesuunnittelun sekä määritteli visuaalisen ilmeen Redlandin toimittamien wireframe-mallien pohjalta.

Sivuston teknisessä toteutuksessa hyödynnettiin modernia javascript-tekniikkaa, esim. ajoneuvohaku toteutettiin react-frameworkia hyödyntäen. Uusi sivusto integroitiin asiakkaan toiminnanohjausjärjestelmiin. ERP-integraatio toteutettiin yhteistyössä asiakkaan ja järjestelmätoimittajan kanssa.

Redland valittiin myös Rinta-Joupin Autoliikkeen digitaalisen markkinoinnin kumppaniksi. Teemme suunnitelmallista, tehokasta ja mitattavaa digimainontaa, missä yhdistyy markkinoinnin johtaminen tiedolla, brändiä rakentava mainonta ja taktiset todennettavat tulokset. Kokonaisvaltainen digimarkkinoinnin suunnitelma sisältää mm. analytiikkaa, hakusanamainontaa, sosiaalisen median mainontaa sekä display- ja videomainontaa. Digimarkkinointia kehitetään yhdessä Rinta-Joupin Autoliikkeen ja Redlandin tiimien kesken jatkuvan kehittämisen ja testaamisen mallilla.

Tulokset

Uudistettu verkkosivusto julkaistiin kesäkuussa 2018 ja tulokset ovat olleet liiketoiminnan tavoitteiden mukaisia. Uudistunut käyttökokemus on saanut positiivisen vastaanoton ja sen kehittämistä jatketaan asiakaspalautetta ja analytiikkaa hyödyntäen. Digimarkkinoinnin kumppanuus alkoi syksyllä 2018.

”Uuden verkkosivuston rakentaminen on aina iso ja haastava projekti sekä asiakkaalle että toimittajalle. Redlandin kanssa sivuston rakentaminen oli helppoa, koska heidän prosessinsa projekteille on hienosti suunniteltu. Asiakkaana toimme pöytään omat ideamme ja ongelmakohtamme. Redland puolestaan antoi oman lisänsä kehitykseen ja ratkoi monta ongelmakohtaa. Omaa alaa seuratessa unohtuu joskus, että sama asia on ratkottu jo toisella toimialalla aikaa sitten. Sujuvan yhteistyön merkitys oli tässäkin projektissa todella suuri. Vaikka teknisiä ongelmia ratkotaan, niin sitä tekevät kuitenkin ihmiset ja ihmisiä varten. Innostunein mielin jatkamme verkkosivujen ja digitaalisen markkinoinnin kehittämistä Redlandin väen kanssa.”

Susa Niemelä, Digitaalisen liiketoiminnan johtaja (CDO), Rinta-Joupin Autoliike