Case Heinolan kaupunki

Pienen kaupungin iso brändiuudistus

Heinola on luonnonkaunis pikkukaupunki Päijät-Hämeessä. Redland auttoi heinolalaisia viestimään vahvuuksistaan muotoilemalla kaupungille uuden ilmeen ja viestit. Samalla projektissa syntyi Suomen ensimmäinen kunnalle tehty digitaalinen brändikäsikirja.

Lähtökohta

Heinolassa valmistui uusi strategia, joka tähtäsi kaupungin elinkerinorakenteen vahvistamiseen ja positiiviseen muuttoliikenteeseen. Nyt tarvittiin viestinnän ja brändityön päälle ymmärtävää kumppania, joka loisi Heinolalle strategiaa tukevan visuaalisen identiteetin ja lupauksen. Miten Heinolan vahvuuksista kerrottaisiin houkuttelevasti sekä sisäisesti että ulospäin?

Ratkaisu

Heinolan kaupungin brändiuudistus aloitettiin tutustumalla siihen, minkälaista elämä kaupungissa on ja miten se eroaa muista paikkakunnista. Heinolassa tätä selvitettiin mm. asukaskyselyllä, toritapahtumalla ja asiantuntijahaastatteluilla, jotka poikivat kiitettävän määrän vastauksia. Kirjavan monipuolisista vastauksista paljastui punainen lanka, jonka sanallisesta ja visuaalisesta kiteyttämisestä brändityössä lopulta oli kyse.

Syntyi lupaus “Pieni kaupunki, iso elämä”, joka viestii hyvää arkea sympaattisessa ja sopivan kokoisessa elinympäristössä. Ison elämän lupaukselle löytyy katetta paitsi ihmisten kokemuksista, myös kaupunkien onnellisuusvertailusta, jossa Heinola sijoittuu korkealle. Lupaus ja Heinolan vahvuudet kirjoitettiin auki brändityössä hissipuheiksi eri kohderyhmille, ja samalla muotoiltiin lupausta tukeva ilme.

Asukasmarkkinoinnin omalla sivustolla, isoelama.heinola.fi,  kävijä voi tehdä tutkimusmatkan Heinolaan. Redland suunnitteli ja toteutti kahden aallon digimarkkinointikampanjan, jossa kanavina toimivat Facebook, Instagram, Youtube, natiiviartikkelit ja display-mainonta. Tavoitteena oli tavoittaa potentiaalisia asukkaita Uudenmaan ja Päijät-Hämeen alueelta.

Olemme laittaneet näppimme peliin myös heinolalaisten ja Päijät-Hämeen alueen työllistämisessä. Suunnittelimme 100 osaajaa-kampanjan, jonka tarkoituksena oli yhdistää osaajat ja yritykset toisiinsa ilman välikäsiä. Kampanja toteutettiin Facebookissa Redlandin suunnittelemalla ilmeellä ja kanavatoteutuksella.

Lisäksi 2018 Redland uudisti Heinolan brändikuvat, niin kesä- kuin talvikuvitukset, sekä kuvattiin brändivideo Tutkimusmatka Heinolaan, joka keräsi 160 000 katselukertaa Youtubessa.

Tulokset

Brändityön tulokset –lupaus ja visuaalinen identiteetti– esiteltiin kaikille avoimessa asukas- ja mediaillassa, jossa ne otettiin erittäin hyvin vastaan. Kaupungin viestintä- ja markkinointi-ihmisten elämää helpotettiin kokoamalla syntyneet materiaalit digitaaliseksi brändikäsikirjaksi, joka mahdollisti aineistojen ja ohjeistojen helpon jaettavuuden, hallittavuuden ja päivitettävyyden. Tutustu Redlandin tekemään Heinolan kaupungin digibrändikirjaan.

Onnistunut brändiuudistus johti tiiviiseen yhteistyöhön Heinolan kaupungin kanssa. Suunnittelimme ja toteutimme niin matkailu-, asukas- kuin yritysmarkkinointia Heinolan strategisena mainostoimistokumppanina.