Case Gapps

Asiantuntijatalo sai uuden brändi-identiteetin työelämän sujuvoittajana

Gapps on pilvipalveluratkaisujen ja tietotyön asiantuntijatalo, joka auttaa asiakkaitaan tekemään työstä sujuvampaa modernien työkalujen ja työtapojen avulla. Redland toteutti Gappsille brändiuudistuksen.

Lähtökohta

Gappsin ensisijainen tavoite uudistukselle oli johdonmukaistaa ja selkeyttää brändin viestinnällistä kokonaisuutta. Yhteistyökumppaniksi haettiin tahoa, joka voisi jatkossakin tukea mittavaa kansainvälistä kasvua tavoittelevaa Gappsia ketterästi ja monipuolisesti.

Gapps tunnettiin markkinoilla jo Google Cloud -asiantuntijatalona, mutta sen brändi koettiin hieman hahmottomaksi ja värittömäksi. Pääviestiä haluttiin terävöittää ja ilmettä raikastaa, jotta Gappsin viesti työelämän sujuvoittajana välittyisi markkinoille paremmin ja myös kansainvälistä kasvua tukien.

Ratkaisu

Brändiuudistuksen suunnittelutyön taustaksi kartoitimme pelikentän toimijat ja heidän profiilinsa. Työ auttoi hahmottamaan Gappsille sopivaa ja luonnollista pelipaikkaa, jossa halutun roolin ottaminen olisi vaivatonta.

Työn muuttamisessa sujuvammiksi on kyse enemmän kulttuurista kuin vain hyvistä työkaluista. Muutos edellyttää, että tapa ajatella työn tekemisestä muuttuu. Gapps tarjoaa muutokseen kokonaisvaltaista ratkaisua, jossa modernit työkalut ovat tärkeä, mutta vain yksi osa. Gapps on lähellä asiakasta koko muutosprosessin ajan ja myös sen jälkeen.

Työ alkoi brändi-identiteetin uudistuksella. Sen lopputuloksena Gappsin pääviestit ja merkitys sekä visuaalinen ilme kirkastettiin uudeksi brändikäsikirjaksi kahdella yrityksen käyttämällä kielellä. Yrityksen viestin muuttuessa myös verkkosivusto päätettiin uusia vastaamaan uutta identiteettiä. Redland vastasi myös sivuston suunnittelusta, kehittäen sitä paremmin käyttäjien tarpeita tukevaksi. Sivuston teknisestä toteutuksesta vastasi toinen taho.

Lisäksi toteutamme Gappsille erilaisia markkinointimateriaaleja ja digitaalisia kampanjoita esimerkiksi uusien tuotteiden lanseeraukseen liittyen. Näistä esimerkkinä Slackin ja Gappsin yhteistyön julkistaminen sekä siihen liittyvä kampanja, jonka konsepti, kampanjasuunnitelma ja osin myös jalkautus ovat Redlandin käsialaa.

Tuloksia

Tavoitteena oli toteuttaa brändiuudistus siten, että aiempi tunnettuus säilyy ja sen päälle voidaan alkaa rakentamaan kansainvälistä kasvua. Lisäksi oli tärkeää saavuttaa myös sisäisesti parempi ymmärrys ja näkemys siitä, mitä Gapps on yrityksenä, miltä se näyttää, kuulostaa ja tuntuu. Näissä päätavoitteissa onnistuttiin ja Gappsilla on nyt huomattavasti selkeämpi brändi-identiteetti, jonka päälle voi lähteä rakentamaan tulevaisuutta.

Palautetta brändiuudistuksesta on saatu sekä sisäisesti että ulkoisesti. Sen mukaan Gapps vaikuttaa nyt enemmän ammattimaiselta ja freesiltä toimijalta kuin aiemmin. Asiakkailta on tullut kiitoksia erityisesti uudesta ilmeestä.

Slack-kampanja tavoitti hyvin kohderyhmäänsä ja herätti kiinnostusta erityisesti nykyisten asiakkaiden keskuudessa. Ensimmäiset hyvin potentiaaliset Slack-asiakkaat on siis jo löydetty.

“Nyt meillä on aikaisempaa huomattavasti parempi ja selkeämpi paketti kasassa, jonka avulla voimme lähteä avaamaan uusia markkinoita ja hakemaan vahvaa kasvua. Yhteistyö on kokonaisuudessaan sujunut mutkattomasti ja olemme saaneet sellaisen kokonaisvaltaisen kumppanin, jota haimmekin.”

Niko Kultalahti
Head of Marketing, Gapps

Voimmeko auttaa?

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Katso myös