Fingo - Suomalaiset kehitysjärjestöt – Redland

Fingo – Suomalaiset kehitysjärjestöt

Case Fingo - Suomalaiset kehitysjärjestöt

Nolo totuus -kampanja eduskuntavaaleihin 2019

Fingo on 300 kansalaisjärjestön kattojärjestö ja globaalin kehityksen asiantuntija, joka tuo ihmiset yhteen toimimaan reilumman maailman puolesta. Toteutimme Fingolle Nolo totuus -kampanjan, joka nosti kehitysyhteistyörahoituksen puheenaiheeksi eduskuntavaalien alla.

Lähtökohta

Suomi on YK:n asettaman tavoitteen mukaisesti sitoutunut käyttämään kehitysyhteistyöhön vähintään 0,7% bruttokansantuotteesta. Suomen kehitysrahoitus oli vuonna 2018 kuitenkin vain 0,38%. Tähän epäkohtaan vaikuttaakseen Fingo tarvitsi eduskuntavaalien alla kampanjan, jonka avulla saataisiin luotua kehitysyhteistyörahoituksesta puheenaihe ja nostettua se teemaksi vaalikeskusteluun.

Kampanjalla oli kaksi erilaista kohderyhmää ja tavoitetta: äänestäjät sekä eduskuntavaalien ehdokkaat. Äänestäjien huomio piti herättää mielenkiintoisella tavalla, jonka vaikutuksesta ihmiset äänestäisivät ehdokkaita, jotka ovat sitoutuneet kehitysyhteistyörahoituksen määrän nostamiseen. Ehdokkaat taas haluttiin saada ymmärtämään kehitysyhteistyörahoituksen merkitys ja saada heidät sitoutumaan sen määrän nostamiseen.

Ratkaisu

Redlandin ja Fingon yhdessä ideoiman konseptin kantava ajatus oli tehdä aidosti kiinnostava some-kampanja, joka saataisiin leviämään viraalisti ja herättämään keskustelua juuri ennen vaaleja. Ideaksi valittiin kansallinen häpeäntunne, sen kulmaksi nolous ja suolaksi huumori.

Nolo totuus -videolla koomikko Pirjo Heikkilä esiintyy Suomen edustajana, joka nolona kiertelee kysymyksiä Suomen kehitysrahoitukseen liittyen. Huumorin avulla ihmiset haluttiin saada innostumaan kampanjasta ja jakamaan videota some-kanavissa. Myös Fingon jäsenjärjestöt sitoutettiin jakamaan kampanjavideota omilla some-tileillään.

Video toteutettiin yhteistyössä ohjaaja Pete Wellingin ja Welling Creationsin kanssa.

Tulokset

Nolo totuus -kampanja julkaistiin maaliskuun alussa 2019. Kampanjan lanseeraus oli todella onnistunut, mediassa siitä uutisoivat muun muassa Iltalehti, Markkinointi&Mainonta, Kansan Uutiset, Vihreä Lanka, Kotimaa24 ja Kirkko&Kaupunki.

Kampanjavideo herätti toivotulla tavalla huomiota sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi Facebookissa video tavoitti maaliskuun aikana noin 360 000 uniikkia käyttäjää, joista yli 5500 sitoutui julkaisuun ja lähes 800 jakoi julkaisun omille seuraajilleen. Lopulliset kampanjatulokset valmistuvat vaalien jälkeen.

Kysy ihmeessä lisää