Admicom Oyj First North -listautumisanti

Case Admicom

Sijoittajasivusto ja listautumiskampanja

Admicom on vuonna 2004 perustettu rakentamisen, talotekniikan ja teollisuuden järjestelmäkehityksen edelläkävijä ja kokonaisvaltainen ohjelmisto- ja tilitoimistokumppani. Yhtiön pilvipalveluna toimiva SaaS-pohjainen Adminet-toiminnanohjausjärjestelmä auttaa pieniä ja keskisuuria yrityksiä parantamaan kilpailukykyään automatisoimalla työmaan ja toimiston rutiineja saumattomasti kirjanpitoon asti. Admicom Oyj listautui Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämälle First North Finland -markkinapaikalle ja järjesti listautumisannin ajalla 26.1.-2.2.2018.

Haaste

Listautuminen vaatii tarkkaa projektin aikataulutusta ja kurinalaista toteutusta, tarkkuutta numeroissa, viranomaisyhteistyössä ja tiivistä yhteistyötä eri osapuolien kanssa. Merasco Oy toimi yhtiön hyväksyttynä neuvonantajana. Listautumisen tavoitteina oli lisätä yhtiön tunnettuutta, tukea strategian mukaisten yritysostojen toteuttamista sekä sitouttaa ja motivoida yrityksen työntekijöitä. Listautumiskampanjan tavoitteena oli laaja huomioarvo valituissa kohderyhmissä, liikenteen ohjaus sijoittajasivustolle – ja edelleen kaupankäytipaikalle sekä merkitsemistavoitteen saavuttaminen myyntijakson aikana.

Ratkaisu

Redland toteutti sijoittajasivuston osaksi nykyistä Admicomin sivustoa. Tiedotepalvelu integroitiin osaksi WordPress-sivustoa. Lisäksi suunniteltiin ja toteutettiin listautumiskampanjan tammi-helmikuun vaihteessa eri digikanaviin. Redland suunnitteli kampanjan konseptin, pääviestit ja mainosmediat. Tärkeässä roolissa olivat myös Nordnetin ja Inderes Oy:n tapahtumat ja viestintäkanavat (mm. uutiskirjeet ja some). Kampanjan tavoitteena oli tavoittaa valitut kohderyhmät mahdollisimman tehokkaasti, juuri oikea-aikaisesti.

Tulokset

Kampanjan avulla tavoitettiin piensijoittajat, potentiaaliset asiakkaat ja talousmedioiden lukijat tehokkaasti kohtuullisin mediakustannuksin. Integroitu kampanja hyödynsi taktista 20 sekunnin sijoittajavideota, paraatibannereita, mitä ostettiin suoraan sijoittajamedioilta ja ohjelmallisesti AdFormilla. Kohdentamisessa hyödynnettiin erilaisia datalähteitä, uudelleenmarkkinointia ja erilaisia lookalike-kohdennuksia. Kanava-/mediavalinnoissa käytettiin myös Youtube-videomainontaa, AdWords-hakumainontaa, Facebook-mainontaa, Readpeak-natiivimainontaa sekä Admicomin omia kanavia. Sivustolle ohjattiin 8000 kävijää, joista 1400 klikkasi eteenpäin NordNetin kaupankäyntipaikalle. Bannerit saivat satoja tuhansia laadukkaita mainosnäyttöjä ja videon katselukertoja. Ansaittu medianäkyvyys (AVE) arvioitiin lisäksi yli 100 000 € arvoiseksi. Kampanja tavoitti käytännössä maan kaikki potentiaaliset piensijoittajat.

Admicom Oyj:n First North -listautumisannin merkintäaika oli 26.1. – 2.2.2018. Listautumisanti merkittiin noin 3,9 -kertaisesti, minkä johdosta merkintäaika keskeytettiin etuajassa. Listautumisanti koostui kokonaan osakeannista, jossa yhtiö laski liikeeseen uusia osakkeita, yhteensä noin 5 miljoonan euron arvosta, tuoden yhtiölle 2811 uutta osakkeenomistajaa. Huomioitavaa on, että nyt 2/3 yhtiön henkilökunnasta ovat osakkaita. Kaupankäynti yhtiön osakkeilla alkoi 9.2.2018 Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämällä First North Finland-markkinapaikalla.

“Listautuminen oli meille hieno ja ikimuistoinen projekti. Redland valittiin mukaan mainostoimistokumppaniksi ja projekti eteni suunnitelmallisesti ja suoraviivaisesti kohti tavoitettaan selkeällä työnjaolla. Muutamiin teknisiin ongelmiin reagointiin nopeasti ja joustavasti ja lopputulos oli erinomainen ”

Antti Seppä
Toimitusjohtaja, Admicom Oyj

“Listautumisprojektit ovat aina uniikkeja ja erityislaatuisia. Mainostoimiston näkökulmasta Admicomin listautumisprojekti oli kokonaisuudessaan hyvin suunniteltu, toteutettu ja johdettu. Admicomin ydintiimi otti IR-viestinnän hienosti haltuun ja oli koko ajan tilanteen tasalla ja tavoitettavissa. Kiitos siitä!”

Tuomas Kataila
Asiakkuusjohtaja, Redland