Toimivan digipalvelun takana on timanttinen designer – Redland
Takaisin

Toimivan digipalvelun takana on timanttinen designer

Designer on tänä päivänä paljon muutakin kuin luova suunnittelija – hän on muun muassa vaikuttaja, ongelmanratkaisija, yksinkertaistaja, tunteiden herättäjä ja empaattinen toisen asemaan asettuja. Sillä nykyään myös palvelun käyttäjällä on digitaalisessa suunnittelussa aktiivinen rooli.

Kuten Queenin legendaarisessa We will rock you -kappaleessa, myös toimivassa designissa yleisö osallistetaan osaksi showta. Ja kun designer tekee työnsä hyvin, ei käyttäjä joudu miettimään palvelun käyttämistä lainkaan – hyvä digipalvelu kuljettaa käyttäjäänsä intuitiivisesti mukanaan.

Redlandin digitiimin designerien tehtävänä on juurikin parantaa digipalveluiden käyttökokemusta ja suunnitella käyttöliittymiä erilaisiin palveluihin ja laitteisiin. Designerimme ovat perehtyneitä muun muassa asiakaskokemukseen, käytettävyyteen ja saavutettavuuteen, ja he seuraavat jatkuvasti alan viimeisimpiä trendejä.

Redland osallistui juuri kumppanina kansainväliseen kokonaisvaltaiseen design-konferenssiin Joint Futuresiin, joka järjestettiin 3.-5.9. Helsingissä. Lisää tapahtuman sisällöistä ja inspiroivista puheenvuoroista kerromme pian omassa artikkelissaan, pysy kuulolla.

Mitä löytyykään designerin taustalta?

Designerimme suhtautuvat työhönsä kovin intohimoisesti, sillä muuttuvassa digitaalisessa ympäristössä asiat voi aina tehdä paremmin tai uudella tavalla. Mutta miten heistä tuli designereita ja mitä he ajattelevat designista? Luovuudella, sattumalla ja koodaamisella tuntuu ainakin olleen vaikutusta.

Tanja Pelkonen

Tanja Pelkonen

Urani alkoi harrastuspohjalta vuonna 2002, jolloin aloin suunnittelemaan ja toteuttamaan CD-levyjen kansia ja julisteita tutuille metallibändeille. Samaan aikaan kiinnostuin verkkosivujen tekemisestä ja opettelin koodaamaan, koska bändeille piti tottakai tehdä myös omat kotisivut. Sain onnistumisen kokemuksia siitä, että pystyin luomaan visuaalisen suunnitelmani uudelleen digitaaliseen ympäristöön. Lukiossa tajusin, että rakkaasta harrastuksesta voisi myös luoda ammatin. Tästä iso kiitos graafiselle suunnittelijalle Pia Långille, joka opetti kuvataidetta!

Toimin koodarina ja graafisena suunnittelijana, kunnes jossain vaiheessa päätin erikoistua enemmän käyttöliittymäsuunnitteluun, joka tavallaan yhdisti koodaamisen ja visuaalisen suunnittelun. Kun eri arkipäivän toiminnot alkoivat digitalisoitua, aloin kiinnostua yhä enemmän erilaisten käyttäjien kokemuksista. Tämä on saanut minut hurahtamaan palvelumuotoiluun ja käyttökokemussuunnitteluun.

Taustani Art Directorina mahdollistaa sen, että hyvän käyttökokemussuunnittelun lisäksi toteutan välillä hyvinkin pikselintarkkoja visualisointeja, kun brändi on tarkoitus jalkauttaa verkkosivuston tai kampanjan muodossa.

Juuri nyt on erittäin kiinnostava aika olla designer, koska designerin työnkuva, rooli ja vastuu ovat suuressa murroksessa. Suunnittelijalta odotetaan muutakin kuin taitoa piirtää kauniita kuvia. Näyttöpäätteiden ja mobiilin lisäksi tulee miettiä virtuaalitodellisuutta sekä tekoälyllä ja äänellä toimivia käyttöliittymiä.

Pelkän tuottamisen lisäksi yrityksiltä ja varsinkin suunnittelijoilta peräänkuulutetaan vastuuta suunnittelemistaan tuotteista ja kokemuksista. Miten ottaa huomioon kestävä kehitys suunnitellessaan palveluja ja tuotteita? Miten luoda käyttäjäystävällisiä kokemuksia, mutta miettiä myös kehitettävien tuotteiden ja kokemusten etiikkaa? Voiko designilla vaikuttaa? Voiko suunnittelija auttaa ilmastonmuutoksen torjumisessa?

Designin avulla voidaan ratkoa monentasoisia ongelmia. Kevyimmillään design koskee näkyviä elementtejä digitaalisessa ympäristössä, mutta syvimmillään se ulottuu yritysten strategiaan ja sen avulla voidaan parhaimmillaan muuttaa ympäröivää maailmaa.

Nonna Breilin-Suominen

Nonna Breilin-Suominen

Päädyin alalle sattumalta. Aiemmin olen kokeillut vähän kaikkea: terveydenhuolto-oppilaitosta, käsi- ja taideteollista, entisöintiä ja vaikka mitä. Luovuus on kuitenkin kulkenut matkassa mukana jo hyvin pienestä asti. Pienenä hyödynsin lelujakin enemmän piirtämiseen kuin leikkimiseen. Urani designerina lähti alkuunsa sieltä toisesta päästä, eli tekemiseni painottui koodaamiseen. Tästä on on ollut suuresti hyötyä nykyisessä roolissani.

Designerin työ ymmärretään vieläkin valitettavasti usein väärin siten, että roolimme on saada asiat vain näyttämään kauniilta. Työni on ennen kaikkea ongelmanratkaisua. Pyrin ratkaisemaan asiakkaan ja hänen asiakkaansa erilaisia ongelmia, kysymyksiä ja tahtotiloja. Designerin työ on kokonaisvaltaista. Pitää ymmärtää, että pieni pala liittyy johonkin kokonaisuuteen.

Design on minulle ennen kaikkea ihmiskeskeinen ja toistuva prosessi, jossa pyritään ymmärtämään erilaisia käyttäjiä sekä kulttuureja, haastamaan oletuksia ja määrittelemään ongelmia. Empaattisesti toisen ihmisen rooliin asettuminen on suunnittelussani avainasemassa.

Janne Jormanainen

Janne Jormanainen

Kiinnostuin grafiikan ja nettisivujen teosta ollessani yläasteella vuonna 2003, jolloin suunnittelin ja toteutin ensimmäiset sivuni netistä opiskelemalla. Opiskelin itseni media-assistentiksi ja jäin koulun harjoittelusta suoraan töihin. Työskentelin aluksi frontend-kehittäjänä ja tein samalla myös UI-suunnittelua. Parin vuoden jälkeen jätin koodauksen ja keskityin visuaaliseen suunnitteluun, mikä johti graafikon työtehtäviin. Eri toimistojen kautta tulin Redlandiin jossa olen ollut reilut 7 vuotta. Isoimmat oppini olen saanut täällä työskennellessäni.

Työskentelen Redlandilla Art Directorina ja teen pääasiassa brändi-ilmeiden ja nettisivujen UI- ja UX-suunnittelua eri asiakkaille. Suunnittelu on todella vaihtelevaa, asiakkuudet ja toimialat vaihtelevat päivittäin ja tuotettavia materiaaleja on laidasta laitaan. Ratkaisen pulmia designin keinoin.

Olen aina ollut kiinnostunut designista sen kaikissa muodoissa. Itse olen päässyt käyttämään designia apuna visuaalisessa suunnittelussa sekä käyttäjän ja koneen välisten rajapintojen kehittelyssä. Hyvä design inspiroi ja parantaa tuotteen käytettävyyttä.

Vesa Virkkunen

Vesa Virkkunen

Se tavallinen tarina, ajelehdin lukion jälkeen vailla suuntaa ja tarkoitusta. Sitä olettaa, että elämä ohjaa kun ei yritä liikaa ja eräänä päivänä huomaakin olevansa designeri. Silloin onkin jo myöhäistä korjata kurssia, täytyy vain hyväksyä osansa. Suoritettuani graafisen suunnittelun opinnot työnsin tennaria jokaisen mainostoimiston oven väliin silloisessa kotikaupungissani Oulussa ja kiilasin itseni paikallisen mainosmaailman armottomaan lihamyllyyn.

Neljän vuoden jälkeen myllystä puristui ulos 80 kiloa raakaa lihaa, valmiina jatkojalostettavaksi Suomen lupaavimmassa uudessa toimistossa, Redlandissa.

Redlandilla olen ollut 10 vuotta ja nähnyt muutoksen tiiviistä 5 hengen jengistä lähes kymmenkertaiseksi, monipuoliseksi ja tarkasti johdetuksi organisaatioksi. Samalla sekä projektien että asiakkaiden kokoluokka on muuttunut hyvin erilaiseksi. Tällä alalla ei tule koskaan valmiiksi, mutta todella paljon lähempänä ollaan ja tavoitteet ovat tietenkin vielä korkeammalla.

Päivittäinen työ koostuu tyypillisesti verkkopalveluiden suunnittelusta, asiakastapaamisista ja prototyyppien rakentamisesta. En halua sanoa että työ on ‘monipuolista ja haastavaa’, koska se kuvaisi sitä täydellisesti. Aikataulut ovat tyypillisesti tiukkoja, mutta hyvällä projektien hallinnalla sekä oma työkuorma että asiakkaiden kärsivällisyys pysyvät hienosti tasapainossa.

Luovan työn tekemisessä parasta on se, että projektin alussa kukaan ei tiedä lopputulemaa, eikä yhtä oikeaa ratkaisua ole olemassa. Suunnitteluprosessissa yhdistyy ongelmanratkaisu, visuaalinen suunnittelu ja ihmisten käyttäytymisen tutkiminen. Lopulta kaikessa on kyse asioiden yksinkertaistamisesta ja tunteiden herättämisestä.

Tarvitsetko apua digitaalisten palveluiden suunnittelussa?

Me Redlandilla uskomme, että onnistunut asiakaskokemus on monien asioiden summa. Meillä on osaamista niin brändistrategiaan, digitaalisiin palveluihin, viestintään kuin digimarkkinointiin liittyen, joten meille on luontevaa ottaa kaikki nämä osa-alueet huomioon, kun lähdemme suunnittelemaan digipalvelujen käyttöliittymä- ja käyttökokemussuunnittelua.

Suunnittelemme palveluita riippumatta teknologiasta tai laitteista. Suunnittelumme lopputuloksena on mahdollisimman helppokäyttöinen palvelu, jonka käyttäminen on miellyttävää ja se tukee annettuja tavoitteita. Ota yhteyttä, niin keskustellaan kuinka voimme auttaa sinua!