Verkkomainonta

Verkkomainonta

Verkkomainonta on kokonaisuutena laaja, kasvava ja nopeasti kehittyvä mainonnan muoto. Verkkomainonnalla tarkoitetaan kaikkea maksettua verkossa tapahtuvaa mainontaa. Se on tehokas tapa saada nopeasti näkyvyyttä brändillesi, tuotteellesi, palvelullesi tai vaikkapa tapahtumallesi.

Tuloksellista verkkomainontaa

Verkkomainonnan mahdollisuudet ovat lähes rajattomat ja sillä on keskeinen rooli modernissa markkinointiviestinnässä asiakkaan ostopolun eri vaiheissa. Moderni verkkomainonta mahdollistaa luovan tarinankerronnan, houkuttelevan edun viestimisen laajoille massoille tai tarkoille kohderyhmille oikea-aikaisesti.

Redlandin verkkomainonnan avulla voidaan tunnistaa uusia kohderyhmiä, mutta myös ymmärtää paremmin nykyasiakkaiden tarpeita, motiiveja ja käyttäytymistä. Teknologiaa ja dataa voidaan hyödyntää asiakasymmärryksen ja asiakaskokemuksen kehittämiseen – sekä digimarkkinoinnin ja verkkomainonnan tarkkaan kohdentamiseen ja tulosten parantamiseen. Tavoitteista se kaikki lähtee.

Mediasuunnittelu

Mediasuunnittelu mahdollistaa tärkeiden viestien tarkan kohdentaminen tuotteen tai palvelun kannalta relevanteille kohderyhmille ja yleisöille. Mediasuunnittelun tavoitteena on löytää sellaiset kanavat ja mediat, joissa määritelty kohderyhmä tavoitetaan tehokkaimmin markkinoinnin tavoitteeseen nähden.

Kampanjoiden tuloksellisuus lähtee tavoitteesta. Kokeneet mediasuunnittelijamme tuntevat eri kanavien ja verkkomedioiden mahdollisuudet ja erityispiirteet, olipa kyse taktisesta kampanjasta, tuotelanseerauksesta, listautumisannista, tapahtumasta tai laajemmasta brändikampanjasta.

Maksetun verkkomainonnan lisäksi voidaan hyödyntää myös vaikuttajamarkkinointi, kumppanuusmarkkinointi, sosiaalisen median kanavat ja some-mainonta, mutta myös omat kanavat, kuten verkkosivusto tai sähköpostimarkkinointi.

Display- eli bannerimainonta voi hyvin

Banneri- eli display-mainonta jakaa usein mielipiteitä. Mielestämme sillä on kuitenkin kiistaton rooli ja keskeisiä etuja esimerkiksi laaja tavoitettavuus ja toisaalta erinomaiset mahdollisuudet tarkkaan kohdentamiseen ja monipuoliseen visuaaliseen tarinankerrontaan.

Display-mainontaa voidaan tehdä esimerkiksi suorin mediaostoin julkaisijoiden sivustoilla verkkomedioissa. Vaihtoehtoisesti display-mainontaa voidaan tehdä esimerkiksi Googlen mainosverkostoissa tai ohjelmallisesti. Kaiken ytimessä on tarkka kohdentaminen ja ajoitus.

Brändin tunnettuuden parantamisen lisäksi voidaan tehdä tehokasta uusasiakashankintaa sekä uudelleenmarkkinointia eli retargetointia verkkosivustolla käyneille tai esimerkiksi verkkokaupasta ostaneille kuluttajile. Kuten kaikessa verkkomainonnassa, parhaat tulokset saavutetaan hyvällä suunnittelulla, testaamisella, mittaamisella ja display-mainonnan optimoimisella.

Videomainonta puhuttelee ja kasvaa

Tilastot puhuvat puolestaan – videomainonta on ollut jatkuvassa nosteessa koko 2010-luvun ja videon suosiolle ei näy loppua. Sosiaalinen media ja älypuhelimet luovat kasvualustan sisältömarkkinoinnille, mutta myös taktiselle mainonnalle, kunhan se tehdään brändin, kohderyhmän ja kanavan ehdoilla.

Sosiaalisen median mainonta, mainosverkostot ja rajattomat kohdennusmahdollisuudet mahdollistavat vaikuttavan tarinankerronnan juuri oikeaan aikaan. Videoilla rakennetaan myös ilmiöitä, mitkä leviävät nopeasti kuluttajien keskuudessa. Yritysmarkkinoinnissa videosisällöt ovat vielä hyödyntämätön mahdollisuus monille.

Ohjelmallinen ostaminen (RTB, AdForm)

Ohjelmallinen ostaminen (programmatic buying ja real-time bidding) tarkoittaa digitaalisten mediaostojen ja kampanjoiden automatisointia yhden työkalun ja käyttöliittymän kautta. Ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa verkkomainonnan rutiinien automatisoinnin, tarkkojen kohdennusten hyödyntämisen sekä mainonnan ohjaamista tiedon avulla reaaliajassa – tarkan mitattavuuden ja tuloksellisuuden lisäksi.

Mediapanostukselle saadaan luonnollisesti paras hyöty, kun kohdennetaan mainonta tarkasti halutuille kohderyhmille ja vastaavasti rajataan pois sellaisia ryhmiä, joille ei kannata mainostaa tai tuotteesta ei ole hyötyä. Parhaimmillaan kuluttaja tai päättäjä kokee mainonnan asiakaspalveluksi – juuri hänelle tarkoitetuksi oikea-aikaisesti.

Tarjolla oleva täsmällinen data ja huutokauppaperusteinen hinnoittelu mahdollistaa myös jatkuvan taktisen mainonnan. Käytössäsi on esimerkiksi oma yleisödata (uudelleenmarkkinointi), 3. osapuolen data ja tiedot kuluttajan päätelaitteesta tai vaikkapa sijainnista.

Ohjelmallinen ostaminen sitoo kaikki verkkomediat ja mainostajan oman asiakaspolun – mainonta voidaan kohdentaa ostopolun eri vaiheissa oleville eri sisällöillä, mikään ensimmäisestä kosketuspisteestä ostotapahtumaan ei jää piiloon. Näin voidaan myös rakentaa mielenkiintoisia ketjuja ja jatkumoita, kohti tavoitettasi.

Natiivimainonta on ostettua sisältömarkkinointia

Natiivimainonta tarkoittaa mainostajan kaupallisista lähtökohdista tuotettua sisältöä, joka sopii luontevasti mediaympäristöön. Natiivimainos voi olla hyödyllinen tai viihdyttävä sisältö esim. artikkeli, video, podcast, tutkimus, opas, haastattelu, testi, kilpailu, osana median sisältöä. Natiivimainontaa voidaan ostaa ohjaavana mainontana ohjelmallisesti tai klikkipohjaisesti työkaluilla, jolloin ohjataan asiakas pois alkuperäiseltä sivustolta mainostajan oman sisällön pariin.

Pyydä tarjous

Uusimmat digimarkkinoinnin artikkelit

Tukea sille joka tukea antaa

Elämässä ei eksy, jos mukana kulkee joku, jolta kysyä suuntaa. Erityisen tärkeää tuki on lapsille. Siksi tuemme tänä jouluna Iceheartsin toimintaa. 

Digimarkkinointi ei tuo tuloksia? Näin luot toimivan digistrategian

Mitä kaikkea markkinointipäättäjän täytyy ottaa huomioon digitaalisen markkinoinnin pitkäjänteisessä strategisessa suunnittelussa?

Copywriting vai sisällöntuotanto – näin käytät molempia tehokkaasti yhdessä

Eivätkö somemainokset vedä? Tippuvatko ihmiset saman tien pois verkkosivustoltasi? Eikö blogillasi ole lukijoita? Silloin saatat tarvita copywriterin tai sisällöntuottajan apua....

Viesti vastuullisuudesta

Älä väitä, vaan todista vastuullisuutesi

Tosiasioiden tunnistaminen on vastuullisuusviestinnässä kaiken viisauden alku. Vasta sitten faktoista voidaan alkaa viestiä. Kuluttajat kun alkavat olla viimein varsin tiedostavia...

Osaatko sanoittaa yrityksen vastuullisuuden ymmärrettävästi?  

Yrityksen vastuullisuuden arviointi tulisi olla asiakkaalle huomattavasti nykyistä helpompaa. Vastuullisuus vaatii selkeyttä ja viestintä on siinä avainasemassa.

Rekry: Web Analyst

Etsimme oma-aloitteista, itseohjautuvaa ja rivakasti asioihin tarttuvaa Web Analystiä vahvalla SEO-osaamisella. Liity huippuporukkaamme!

Saavutettavuus parantaa verkkopalvelua – tiesitkö nämä yllättävät hyödyt?

Saavutettavuus tarkoittaa helppokäyttöisyyttä ja ymmärrettävyyttä - eli parempaa asiakaskokemusta ja parempaa löydettävyyttä hakukoneista. Ja se voi tuottaa liiketoiminnallista etua yritykselle.