Onnistunut rekrytointi on yhä useammin hyvän markkinoinnin tulos – Redland
Takaisin

Onnistunut rekrytointi on yhä useammin hyvän markkinoinnin tulos

Työttömyys ja työpaikkapula ovat ongelmia, jotka ovat kavalasti nostaneet päätään viime aikoina. Kolikon kääntöpuolella piilottelee kuitenkin aivan päinvastainen ilmiö: kova kilpailu työmarkkinoiden tuoreista talenteista ja kirkkaimmista tähdistä. Hyvä työnantajakuva antaa yrityksellesi mahdollisuuden lähteä kisaan paalupaikalta, mutta maaliin päästäksesi tarvitset myös mielikuvia mukailevaa rekrytointimarkkinointia.

Työnantajamarkkinoinnilla erotut kilpailijoista ja luot yrityksestäsi eheitä mielikuvia. Pelkkä taktinen tekeminen ei enää riitä, vaan se vaatii taustalleen brändin, joka houkuttelee työntekijöitä luokseen. Erinomaiset työpaikkailmoitukset ovat siis edelleen tärkeitä, mutta edellyttävät pitkäjänteistä brändityötä toimiakseen halutulla tavalla. Ja kun työnantajabrändi on rakennettu hyvin, houkuttelee yritys asiantuntijoita puoleensa silloinkin, kun rekryilmoituksia ei ole auki.

Sano se rekrytointimarkkinoinnin keinoin

Kun brändityötä on tehty pitkäjänteisesti ja johdonmukaisesti, astuu rekrytointimarkkinointi kuvaan. Se on viimeinen askel uusien työntekijöiden houkuttelemisessa, joukko taktisia toimenpiteitä, joilla työmarkkinoiden himoituin vonkale – oman alansa huippuosaaja – koukutetaan.

Suhtaudu tarjoamaasi työpaikkaan samoin kuin muihinkin yrityksesi tuotteisiin. Työnantaja on myyjä ja työnhakija on ostaja. Rekrytointimarkkinointi kertoo työnhakijalle, mistä tavaraa saa ja mihin hintaan. Taktisen mainonnan on sisällettävä arvolupaus: miksi sinun tuotteesi tekee ostajansa niin hirvittävän paljon onnellisemmaksi kuin kilpailijoiden vastaavat tuotteet. Jos et osaa vastata kysymykseen, palaa suunnittelupöydän ääreen.

Kampanja ja kohderyhmä ne yhteen sopii

Rekrytointimarkkinoinnin ensisijainen tehtävä on siis täyttää yrityksen postilaatikko laadukkailla työhakemuksilla. Postilaatikon ei kuitenkaan tarvitse ratketa liitoksistaan – laatu korvaa määrän. Muista siis, ettei ihan jok’ikisen vastaantulijan tarvitse kiinnostua yrityksestäsi ja hakea sinne töihin. Vain niiden, jotka jakavat arvomaailmanne ja omaavat etsimäänne osaamista.

Valitse mainoskampanjaan oikea kohderyhmä tarvitsemasi osaamisen mukaan: joskus hakusessa saattaa olla kokenut senior-tason tekijä, joskus hommaan sopii paremmin vastavalmistunut untuvikko. Esimerkiksi LinkedInissä mainokset voidaan kohdentaa hyvinkin tarkkaan työnimikkeiden ja opiskelutietojen mukaan.

Myös materiaalien kohdentaminen oikeaan aikaan on tärkeää. Kasvata rekrytointikampanjoinnin roolia mainonnassasi silloin, kun ihmiset vaihtavat herkästi työpaikkaa. Opiskelijoita taas kannattaa kosiskella keväisin, kun korkeakoulujen uudet osaajat ovat juuri valmistumaisillaan.

Valitse toteutustavat ja optimoi sisällöt valittujen kohderyhmien mukaan. Mikä kohderyhmääsi kiinnostaa, kenen suusta kuultuna ja missä kanavassa? Kohderyhmän mielenkiintoa tulee herätellä samoilla keinoilla kuin muussakin mainonnassa. Käytä liikkuvaa kuvaa, toimivia avainsanoja ja brändiisi sopivaa copya.

Tavoita työnhakija oikeassa kanavassa

Aktiiviset hakijat on helppo tavoittaa esimerkiksi hakukonemainonnalla ja työnhakusivustoilla. Passiiviset hakijat taas tavoitat arkisemmissa kanavissa: muun muassa somessa ja tuttujen verkostoissa. Eikä passiivisia hakijoita todella sovi unohtaa toimenpiteitä suunnitellessa. Se, että henkilö ei juuri nyt etsi uutta työtä, ei välttämättä tarkoita etteikö hän voisi olla kiinnostunut kuulemaan tarjoustasi.

Yritysvierailut ovat opiskelijoille tärkeitä kosketuspintoja työelämään, varsinkin jos heille esitellään liiketilojen lisäksi yrityksen kulttuuria, työskentelytapoja ja työsuhde-etuja. Kouluissa voi kasvattaa positiivista näkyvyyttä myös sponsoroinnilla tai tarjoamalla toimeksiantoja opinnäytetöihin ja graduihin. Kun yritys tarjoaa opiskelijoille mielenkiintoisia aiheita projekteihin ja case-töihin, opiskelijoille syntyy vahva tunneyhteys tulevaan työnantajaehdokkaaseen.

Tarjoa parempi rekrytointiprosessi

Millainen kokemus tarjoamasi rekrytointiprosessi oikein on? Ahdistava, miellyttävä, haastava, rento? Unohda hakijoiden pelottelu, nyt vallitsee houkuttelun aikakausi. Etsi tasapaino hauskan ja vakavan välillä ja tee työnhakuprosessista kokemus, josta työnhakijalle jää hyvä mieli – osui lopullinen valinta sitten hänen kohdalleen tai ei.

Paranna tarjoamaasi työnhakukokemusta. Esimerkiksi automatisoitu kiitosviesti kaikille työnhakijoille on jo hyvä alku – jokaiselle erikseen kirjoitettu vielä parempi. Mielenkiintoiset uratarinat houkuttelevat hakijoita ja kertovat konkreettisesti, millainen polku heillä olisi tässä yrityksessä tallustettavanaan. Mittaa tuloksia ja kehitä toimenpiteitä jatkuvasti. Mitä kampanjoinnilla saavutettiin ja millaiset panostukset se vaati? Mitkä kanavat toimivat, mitkä eivät?

Siirry reaktiivisuudesta proaktiivisuuteen, tarjoa mielenkiintoisia sisältöjä ja lähesty niitä ihmisiä, jotka ovat jo käyneet kurkkimassa uratarinoitanne ja vapaita työpaikkojanne, mutta eivät ole ottaneet yhteyttä. Ja välillä on ihan tervettä vertailla omaa tekemistä kilpailijoihin. Kopioida ei tarvitse, mutta parhaat neuvot kannattaa kerätä muistiin.

Redland rientää apuun

Rekrytointimarkkinointi vaatii suunnitelmallista työskentelyä ja laadukkaita materiaaleja toimiakseen. Olipa kyseessä konseptointi, kampanja- tai kanavasuunnittelu, digimarkkinointi, tekstisisältöjen tuottaminen tai muiden mainosmateriaalien toteutus, ovat kaikki työnantajamarkkinoinnin tarpeet Redlandille tuttua juttua.

Ota siis yhteyttä, autamme kaikessa yrityksesi markkinoinnissa oikein mielellämme!