Takaisin

Mitä markkinointipäättäjän tulee tietää hakukoneoptimoinnista?

Hakukoneoptimointi, yksi tämän hetken kuumimmista aiheista, voi mietityttää markkinointipäälliköitä ja muita päättäjiä. On helppoa sanoa, että hakukoneoptimointia pitäisi tehdä, mutta ei ole aina niin helppoa tietää mistä aloittaa. Varsinkaan, kun aina ei edes tiedä mistä hakukoneoptimoinnissa oikein on kyse.

Tässä kirjoituksessa Redlandin oma hakukoneoptimoija Julius Kuutti avaa aihetta markkinointipäättäjän näkökulmasta. Eli mistä hakukoneoptimoinnissa eli SEO:ssa (search engine optimization) oikein on kyse ja mitä päättäjän tulee asiasta tietää.

Tavoitteena paras mahdollinen näkyvyys

Oikein yksinkertaistettuna hakukoneoptimointi tähtää siihen, että sinun sivustosi on hakukoneiden tuloksissa ensimmäisellä sijalla. Ja kun puhutaan hakukoneista tarkoitetaan Suomessa Googlea, jolla on noin 97% markkinaosuus hakukoneiden käytöstä. Haluamme siis olla Googlen hakutuloksissa parhaimmalla mahdollisella sijalla.

Tarkennuksena vielä, että haluamme olla ilmaisten hakutulosten kärjessä. Usein ilmaisten tulosten päälle tulee vielä mainokset, joihin ei hakukoneoptimoinnilla pysty vaikuttamaan.

Muutakin kuin ensimmäisen sijan saaminen

Kuten aina, asia ei ole aivan niin yksinkertainen. Meillä on siksi muitakin tavoitteita kuin vain ensimmäisellä sijalla oleminen.

Haluamme, että sivustomme hakutulokset näyttävät mahdollisimman siisteiltä ja houkuttelevilta. Alla muutama esimerkki siitä miten erilaisia hakutulokset voivat keskenään olla.

Pyrimme ottamaan haltuun mahdollisimman paljon näkyvyyttä hakutulossivujen rajallisesta pinta-alasta. Yksi tapa on näkyä hakutulosten yläpuolella informatiivisissa 0-tuloksissa.

Eniten haetuimmille hauilla näkyminen. On eri asia olla ensimmäisellä sijalla haulle, joka tehdään 10 000 kertaa kuukaudessa kuin haulle, joka tehdään 10 kertaa kuukaudessa. On selvitettävä ne haut, joissa on eniten massaa ja pyrittävä näkymään juuri niiden hakujen yhteydessä.

Hakukoneoptimoinnin hyödyt yritykselle

Päätavoite koko touhussa on saada enemmän liikennettä sivustollesi. Mitä paremmilla sijoituksilla olet ja mitä useammalle haulle näyt hakutuloksissa, sitä enemmän sivustollesi virtaa liikennettä. Samalla jos onnistut nousemaan kilpailijoitasi parempaan asemaan käy niin, että kilpailijasi menettävät liikennettä sinulle. Tällöin päästään tilanteeseen, jossa sinä voitat ja kilpailijasi häviävät.

Voit ajatella asiaa niin, että jokaiselle haulle on olemassa vain rajallinen määrä klikkejä päivässä. Suurin osa menee hakutulosten kolmelle ensimmäiselle sijalle. Siksi onkin tärkeää olla näillä parhaimmilla sijoilla sinulle tärkeimmillä avainsanoilla.

Kasvata brändisi tunnettuutta

Mitä useammalla avainsanalla näyt hakutuloksissa, sitä useammalla haulla brändisi esiintyy hakijalle. Voit siis ajatella hakukoneoptimoinnin myös omanlaisenaan brändinäkyvyyden edistämisenä. Älä ajattele olevasi valmis, jos sijoitut viidellä avainsanalla kolmen parhaimman tuloksen joukkoon. Ole tyytyväinen vasta, kun sijoitut ensimmäiselle sivulle kymmenillä tai sadoilla avainsanoilla.

Ilmaista ja laadukasta liikennettä

Orgaaninen liikenne (eli hakukoneiden ilmaisista tuloksista tullut liikenne) on siinä mielessä ilmaista, että Googlelle ei tarvitse maksaa siitä, että joku klikkaa hakutulostasi ja tulee sivustollesi. Toisin kuin esimerkiksi Google Ads -hakumainonnassa, jossa jokaisesta klikistä maksetaan.

Hakukoneiden kautta tullut liikenne on myös usein kaikista laadukkainta liikennettä, joka johtaa helpoiten kauppaan. Tämä johtuu siitä, että kun ihmiset hakevat jotain Googlesta, heillä on usein selkeä tarve tai halu löytää jotain tiettyä. Kun onnistut vastaamaan tähän tarpeeseen on asiakkaalla niin sanotusti jo valmiiksi ostohousut jalassa.

Liikenteen rahallista arvoa voi pyrkiä laskemaan kahdella eri tavalla:

  1. Orgaanisen liikenteen kääntyminen kaupaksi. Katso web-analytiikasta kuinka monta prosenttia liikenteestä konvertoituu liideiksi tai kaupaksi. Kerro tämä summa yhden kuukauden keskimääräisellä orgaanisen liikenteen määrällä ja asiakkaan keskimääräisellä arvolla. Näin sinulla on euromääräinen arvio. Toisin sanoen: Orgaanisen liikenteen konversioprosentti x orgaanisen liikenteen määrä per kuukausi x kaupan keskimääräinen arvo = Orgaanisen liikenteen arvo per kuukausi.
  2. Ansaittujen klikkien hinta jos ne olisi ostettu hakumainonnalla. Tällä voidaan mitata ansaittua mainonnan “säästöä”, jota ei tarvitse ostaa, sillä liikenne on ansaittu ilmaisen kanavan kautta.

Pitkäaikaista hyötyä

Kun hakukoneoptimointia verrataan esimerkiksi hakumainontaan tulevat molempien edut selvästi esiin. Hakumainonnassa on mahdollista saada aikaan nopeita tuloksia ja tasaisella budjetilla saadaan yleensä taattu määrä liikennettä sivustolle. Hakukoneoptimointi on selkeästi hitaampaa työtä, jossa aluksi tuloksia ei saada aikaan aivan yhtä nopeasti. Etuna onkin se, että toimenpiteet ovat pitkäikäisempiä ja auttavat toisiaan pidemmällä aikavälillä. Hakukoneoptimoinnissa tähdätään siihen, että orgaaninen liikenne kasvaa joka kuukausi edellistä suuremmaksi. Lopulta päästään tilanteeseen, jossa samalla kuukausittaisella panostuksella saadaan paljon enemmän liikennettä kuin mainostamalla.

Maksetun mainonnan puolella kuukausittain saatavalla liikenteen määrällä on siis paljon selkeämmät rajoitukset kuin orgaanisella puolella.

Mistä tiedän tarvitseeko sivustoni hakukoneoptimointia?

Ensimmäinen askel hakukoneoptimoituun sivustoon on aina alkuselvitys. Jotta tietäisit mitä sinun tulee parantaa on ensin selvitettävä missä suurimmat puutteet ovat. Näkyvyyteen hakutuloksissa vaikuttaa niin moni asia, että on järkevää käyttää aika tärkeimpiin toimenpiteisiin. Alta löydät 5 tärkeää asiaa jotka voit itse tarkistaa.

5 tärkeintä avainsanaa

Listaa viisi yrityksellesi tärkeintä avainsanaa, eli hakua, joilla asiakas voi etsiä tarjoamiasi palveluita tai tuotteita. Yksi kerrallaan googleta listaamasi avainsanat ja tarkasta millä sijalla olet hakutuloksissa.
Tarvitset hakukoneoptimointia jos

  1. Et ole sijoilla 1-3
  2. Kilpailijasi ovat paremmilla sijoilla

 

Viidellä avainsanalla pääset alkuun ja saat pikaisesti kuvan kilpailutilanteesta. Yleensä yritykset tarjoavat sen verran monipuolisia palveluita, että kannattaa tarkastella useampaa avainsanaa. Esimerkiksi 10-50 avainsanaa aktiivisessa seurannassa on aivan normaalia.

Vastaatko oikeaan tarpeeseen

Tarjoatko sivustollasi sitä mitä asiakkaat todella etsivät Googlesta? Törmään usein tilanteeseen, jossa sivustolla ei puhuta palveluista samoilla termeillä, kuin mitä asiakkaat itse etsivät. Tarjoatko esimerkiksi työtasoja vaikka ostajat etsivät työpöytiä?

Tai tarjoatko sivustollasi palveluita liian laajasti? Hakukoneoptimoinnissa käytämme termiä liian geneerinen avainsana. Se tarkoittaa sitä, että käytät avainsanaa, joka voi yhtä aikaa tarkoittaa liian montaa eri asiaa. Esimerkiksi pöytä on geneerinen avainsana. Tarkempia avainsanoja ovat:

  • Työpöytä
  • Ruokapöytä
  • Sohvapöytä
  • Kirjoituspöytä

Heikko Domain Authority

Domain Authority on kätevä mittari sivustosi vahvuudelle. Vertaile omaa ja lähimpien kilpailijoidesi sivustojen domain authorityä.
Tarvitset hakukoneoptimontia jos:

  1. Sinun DA-lukusi on pienempi kuin kilpailijoiden
  2. DA-lukusi on alle 30*

 

*Ole kuitenkin varovainen absoluuttisten arvojen kanssa. DA on työkaluna parhaimmillaan kun vertaillaan sivustoja keskenään.

Domain Authority on helppo selvittää MOZ:in ilmaisella MozBar-työkalulla.

Sivuston nopeus

Nopea sivuston lataaminen on hyväksi muutenkin kuin käyttäjän kärsivällisyyden kannalta. On nimittäin todistettu, että Google suosii nopeasti latautuvia sivuja. Sinunkin kannattaa siis tarkistaa kuinka nopeasti sivustosi latautuu. Erityisesti tarkista kuinka nopeasti ensimmäinen bitti ladataan, sillä se on hakukoneiden kannalta tärkein.

Kuvan lähde

Mutta kuinka nopea on tarpeeksi nopea? Tarkista alla olevasta taulukosta kuinka nopeasti ensimmäinen bitti latautuu. Tarvitset hakukoneoptimointia, jos tulokset ovat keskivertoa tai sitä huonommat.

Hakukoneliikenteen osuus

Tarkista sivustosi analytiikasta mikä on hakukoneliikenteen osuus kaikesta muusta liikenteestä. Nimittäin keskimäärin sivusto saa noin puolet liikenteestään hakukoneiden kautta.

Luonnollisesti tähän vaikuttaa erittäin paljon se kuinka paljon käytät rahaa maksettuun liikenteeseen. Erityisesti täysin uusilla sivuilla voi olla se tilanne, että kaikki liikenne tulee mainosten kautta. On kuitenkin hyvä pyrkiä siihen, että orgaaninen liikenne on suurin yksittäinen kanavasi.

Tarvitse hakukoneoptimointia, jos saat “vain” 30% liikenteestäsi hakukoneiden kautta.

Kuinka paljon aikaa ja vaivaa hakukoneoptimointi vaatii?

Parhaimmillaankin hakukoneoptimointi on usein työlästä ja aikaa vievää. Siitä ei valitettavasti pääse yli eikä ympäri. Pääasiassa se johtuu siitä, että jokainen sivusto on omalla tavallaan erilainen ja huomioitavia asioita on paljon. Kun vielä heitetään myllyyn kilpailijat, jotka usein tekevät parhaansa parantaakseen omaa tilannettaan, on hakukoneoptimointiin hyvä varata reilusti aikaa joka kuukausi.

Pienten ja isojen yritysten ero

Pienille ja keskisuurille yrityksille tämä tarkoittaa keskimäärin 1-3 työpäivää kuukaudessa. Siinä ajassa ehtii tehdä muiden hommien ohessa jatkuvia parannuksia, joiden avulla sivuston näkyvyyttä voidaan parantaa pikkuhiljaa.

Isommilla yrityksillä tilanne on usein hyvin erilainen. Kun kilpaillaan maailmanlaajuisesti ja hakukoneliikenteen kautta tuleva kauppa voi tuoda miljoonia euroja vuodessa, on lähes pakko keskittää enemmän aikaa ja panostusta hakukoneoptimointiin. Tällöin yksi tai useampi kokopäiväinen hakukoneoptimoijakaan ei ehdi tehdä kaikkea mitä haluttaisiin saada aikaan. Työpäiviä kuluu 20 tai enemmän per kuukausi.

Käytetty aika jakautuu eri toimenpiteisiin

Suurin osa ajasta menee tekstin tuottoon tai muokkaamiseen. Useimmiten sivustojen optimointi on nimenomaan uusien sisältöjen kirjoittamista tai vanhojen optimointia paremmille avainsanoille. Käyttäjäystävällinen, mielenkiintoinen ja hyödyllinen sisältö on hakukoneoptimoinnin kulmakivi.

Toinen iso osuus ajasta menee tekniseen optimointiin. Siinä etsitään optimaalisia ratkaisuja sivustosi tekniikkaan ja toteutetaan niitä. Loppuaika menee analyysien, seurantojen ja Excelin parissa.
SEO on:

  • 30% tekstin tuottoa
  • 20% tekniikan korjausta
  • 15% analysointia
  • 15% excelin naputtelua
  • 10% ratkaisujen selvitystä
  • 10% kärsivällisyyttä

Kumppanilta ostettu työ

Kumppanilta ostetun työn määrä riippuu tietysti yrityksesi tarpeista, tarvittavan työn määrästä ja omista resursseistasi. Yksi asia kannattaa kuitenkin muistaa. Vaikka miten paljon haluaisitkin ulkoistaa koko hakukoneoptimoinnin ulkopuoliselle toimijalle, niin yleensä sinun täytyy varata myös itseltäsi aikaa. Pienten ja keskisuurten yritysten kanssa pidän peukalosääntönä sitä, että varaa itsellesi yhtä paljon aikaa toteuttaa toimenpiteitä kuin mitä ostat ulkopuolelta apua. Eli jos ostat vaikka 2 henkilötyöpäivää hakukoneoptimointia toimistolta, varaa itsellesi saman verran aikaa kuukaudessa toteuttaa ohjeistuksia ja tehdä sovittuja toimenpiteitä.

Mitä voin tehdä parantaakseni hakukonenäkyvyyttäni?

Ensimmäinen kysymys johon sinun tulee vastata on jo ylempänä mainittu selvitys siitä mikä osa-alue sivustollasi kaipaa eniten parannusta. Hakukoneoptimonti voidaan jakaa karkeasti kolmeen osa-alueeseen: sisältö, tekniikka ja linkit. Selvitä mikä osa-alue on sinulle heikoin ja keskity siihen. Usein käytännössä seurataan seuraavaa järjestystä:

  1. Tärkeimmät tekniset asiat kuntoon
  2. Sisällöt kuntoon
  3. Linkinhankinta

 

Selvitä vastaatko oikeaan tarpeeseen

  1. Selvitä itsellesi tärkeät 30 avainsanaa
  2. Selvitä niiden hakumäärät
  3. Tarkista sijoittuuko sivustosi mille sijalle hakutuloksissa

 

Näiden selvitysten jälkeen varmista, että sivustollasi puhutaan palveluistasi niillä termeillä joita haetaan eniten.

Muista, että asiakkaat etsivät sitä mitä he osaavat etsiä. Voi hyvinkin olla, että sinä tiedät paremmin mistä on kyse, mutta jos käytät liian vaikeita tai teknisiä termejä et välttämättä näy hakutuloksissa. Ainakaan suurimmalle osalle hauista.

Varmista kunnollinen indeksoituminen

Korjaa sellaiset tekniset tekijät, jotka merkittävästi haittaavat tai jopa estävät indeksoitumisen Googlen tietokantaan:

  • Varmista, että tärkeitä sivuja ei ole merkitty noindex-tagilla.
  • Pidä sivustokartta ajan tasalla
  • Paranna sivustosi latausnopeutta

 

Kokeile myös ihmeessä Chrome-selaimessa olevaa sisäänrakennettua ja ilmaista auditointityökalua: Lighthousea.

Linkit

Tarkista onko sivustosi Domain Authority korkeampi tai matalampi kuin kilpailijoilla. Näin tiedät kilpailutilanteen.

Lisäksi toteuta seuraava harjoitus:

  1. Selvitä mistä saat linkkejä sivustollesi
  2. Tarkista päätyvätkö ne 404-sivuille
  3. Uudelleenohjaa tarvittaessa uuteen osoitteeseen

Lisäksi kirjoita laadukasta sisältöä, joka on tarpeeksi kiinnostusta herättävää. Niin mielenkiintoista, että se kiinnittää muiden huomion ja ansaitsee linkkejä sivustollesi.

Tai soita Redlandille

Autamme mielellämme kaikissa yllä avatuista asioista ja monessa muussa. Olemme luotettava kumppani hakukoneoptimoinnissa ja tuemme mielellämme sinua kasvattamaan hakukonenäkyvyyttäsi. Ota rohkeasti yhteyttä ja kysy hakukoneoptimoinnista!