Takaisin

Millaista luovuutta markkinointi tarvitsee tulevaisuudessa?

Maailma muuttuu ja kilpailussa pärjäävät parhaiten ne, jotka ymmärtävät parvikäyttäytymistä, keräävät kaiken mahdollisen datan ja asettavat kohtuuttomia tavoitteita.

Kokenut muutosjohtaja ja Lappeenrannan Teknillisen yliopiston professori Anssi Vanjoki kävi aamiaisseminaarissamme pohtimassa, miten digitalisoitunut maailma on muuttanut luovuuden vaatimuksia ja ilmenemistapoja. Poimimme Anssin inspiroivasta esityksestä muutaman vinkin tulevaisuuden liiketoiminnassa ja markkinoinnissa pärjäämiselle.

Hanki psykososiaalismatemaattisia osaajia

Menestyäksemme meidän tulee ymmärtää sekä yksilön että joukkojen käyttäytymistä ja matemaattista ulottuvuutta asiakkaan toiminnassa.

Tulevaisuus tarvitsee siis psykososiaalismatemaattisia osaajia, jotka käyttävät luovuuden lähteinään yksilön psykologian ja joukon sosiologian ymmärtämistä, sekä sen erottelua ja kuvaamista matemaattisesti algoritmien/tekoälyn avulla ja tilastollisiin ilmiöihin pohjautuen. Nämä ihmiset tulevat olemaan työmarkkinoiden kuuminta hottia, koska heistä on pulaa ympäri maailmaa. Heistä myös riippuu se, miten tulevaisuuden liiketoiminta järjestäytyy.

Ymmärrä parvikäyttäytymistä

Tulevaisuuden markkinoinnissa ja ja asiakassuhteiden hoitamisessa on ymmärrettävä parvikäyttäytymistä ja muihin ihmisiiin vaikuttamista.

Sosiaalinen media on saanut meidät jakamaan elämäämme ja hakemaan tietoa toisten kokemuksista. Jostain löytyy aina se henkilö, joka saa aikaan liikkeen, jota muut seuraavat. Tässä on kyse parvikäyttäytymisestä. Ihmisten johtamisessa tiettyyn suuntaan vaaditaan luottamusta – parviälyyn ja somevaikuttajiin luotetaan. Parvikäyttäytymistä ymmärtämällä voit saada joukot liikkeelle ja ehkä luoda jopa ilmiötaloutta.

Kerää dataa kaikesta

Algoritmistyneessä maailmassa markkinoijan kannattaa kerätä talteen kaikki mahdollinen data esimerkiksi verkkosivustonsa kävijöistä. Tietoa kun voi käyttää ihmisten käyttäytymisen ennustettavuuteen.

Sekin data, joka ei ole hyödyksi nyt, voi olla tarpeen tulevaisuudessa. Tietomassoista voidaan etsiä tärkeitä käyttäytymisen yhteyksiä ja yhteneväisyyksiä, tarvittaessa myös eroja. Tietomassaa hyödyntääkseen on ymmärrettävä, miten sitä louhitaan ja tässä tarvitaan taas psykososiaalismatemaattista osaamista.

Unohda asiakaslähtöisyys – nyt tulee asiakasläheisyys

Asiakaslähtöiset yritykset ovat jo menneisyyttä. Nyt mennään vielä lähemmäs asiakasta.

Asiakasläheisyys tarkoittaa, että tehdään luovia ratkaisuja datan antamien signaalien perusteella. Digitaalisessa maailmassa voimme olla läsnä ja asiakasläheisiä 24/7/365 ja tunnistaa ostohalukkuuden merkit asiakkaan käyttäytymisestä kerätyn tiedon perusteella.

Opettele palvelullistamisen ajattelu

Ennen ostettiin, nyt kulutetaan. Kaikkea ei enää tarvitse omistaa. Palvelubisnes on valtava megatrendi ja se ajaa vanhat, vertikaaliset liiketoimintamallit vaikeuksiin. Ostokäyttäytyminen on jo muuttunut. Haluamme kaiken heti, helposti ja halvalla. Etsimme verkosta sen, mitä tarvitsemme ja vaikka kävisimme myymälässä hypistelemässä, palaamme tilaamaan verkosta.

Kasvuyritykselle on tärkeää opetella palvelullistamisen ajattelu. Ajattele asiakkaasi kokemusta yrityksesi kohtaamisesta, älä pelkkää ostotapahtumaa. Kun asiakaskokemus onnistuu, markkinoinnin ja palvelun raja katoaa, markkinointi on hyvää palvelua ja hyvä palvelu toimii markkinointina.

Hyödynnä virtuaalimaailman mahdollisuudet

Mitä virtuaalimaailma VR-laseineen tarkoittaa markkinoinnile? Virtuaali- ja reaalimaailman yhdistämisellä luodaan ilmiöitä. Vahvimmat brändit ovat ne, jotka pystyvät luomaan sekä tapahtuman että siitä tarinan virtuaalimaailmaan.

Esimerkiksi asuntonäyttö voi olla nykyään tapahtuma, joka kytketään virtuaalimaailmaan. Potentiaalista asunnon ostajaa voidaan osallistaa ja kuljettaa ostoprosessissa virtuaalisin keinoin, sekä lisätä hänen luottamustaan ja sitoutumishalukkuuttaan tarjoamalla läpinäkyvyyttä esimerkiksi rakennusprosessin eri vaiheisiin.

Aseta kohtuuttomia tavoitteita

Aseta markkinointitavoitteesi niin, että lähdet hakemaan kohtuuttomia tuloksia. Tavoite ei saa olla hullu, koska silloin kukaan ei ymmärrä sitä. Kohtuuton toimii siksi, että sen voi ymmärtää, mutta siihen pääsemisestä ei ole mitään hajua. Siihen sinun markkinoijana pitää käyttää luovuutta ja hulluja ideoita, tietenkin dataan perustuen. Ja parasta on kutsua avuksi se psykososiaalismatemaattinen osaaja.

Teksti perustuu Anssi Vanjoen puheeseen, joka visioi tulevaisuuden luovaa markkinointia.  

Jos tarvitset luovia ideoita, apua digitaalisten palvelujen toteuttamisessa tai digimarkkinoinnissa, niin jätä tarjouspyyntö tai ota yhteyttä info@redland.fi, ja keskustellaan siitä, miten me Redlandilla voimme auttaa sinua!