Miksi sisältömarkkinointi lähtee sisältöstrategiasta? – Redland
Takaisin

Miksi sisältömarkkinointi lähtee sisältöstrategiasta?

Sisältömarkkinointi toimii, koska sisältöjen pariin hakeudutaan oma-aloitteisesti. Sisältömarkkinointi on yksi osa kokonaisvaltaista ja strategista markkinointia. Sen avulla yritys pääsee omin sanoin kertomaan asiantuntijuudestaan ja lunastamaan asiakaslupauksiaan – ja ennen kaikkea auttamaan asiakastaan. Sisältöstrategia on sisältömarkkinoinnin toimintasuunnitelma.

Miksi sisältömarkkinointia?

Sisältömarkkinoinnin nousua selittää se, että mediatila on digitaalisessa maailmassa  ruuhkautunut ja sotkuinen. Nykypäivänä asiakkaille on myös annettava enemmän kuin vain mainoslupaus, eikä väittäminen enää riitä.

Perinteinen mainonta koetaan keskeyttävänä ja sillä saadaan huomio vain hetkeksi. Ihmiset ovat myös oppineet ohittamaan mainokset jatkuvassa uutisvirrassa. Sisältömarkkinointi sen sijaan palvelee, koska sisältöjen pariin hakeudutaan oma-aloitteisesti. Se myös rakentaa luottamusta, koska ei tuputa, vaan tarjoilee ja auttaa. Myös tuotanto- ja mediakustannusten hinnoittelu on vahvasti sisältömarkkinoinnin puolella.

Hyvä sisältömarkkinointi on itse asiassa palvelumuotoilua

Kun muotoillaan viestejä, muotoillaan myös itse yritystä. Palvelevalla sisältömarkkinoinnilla voidaan yrityksen viestinnässä ja markkinoinnissa päästä vanhasta keskeyttämiseen ja väittämiseen perustuvasta toimintatavasta hyödyllisen tiedon uskottavaksi lähteeksi. Parhaimmillaan yritys voi myös antaa asiakkailleen tietoa, jota kenelläkään muulla ei ole tarjolla – ja tuloksena käyttäjälleen korvaamatonta tietoa.

Sisältömarkkinoinnin myötä myös me toimistopuolella olemme joutuneet opettelemaan uuden tavan ajatella ja tehdä työtämme, sillä sisältömarkkinointi on muuttanut asiakasyhteistyön luonnetta projektilähtöisestä tekemisestä pitkäjänteisempään ja strategisempaan yhteistyöhön.

Tee suunnitelma sisältömarkkinointia varten

Sisältöstrategia on tavoitteellinen toimintasuunnitelma ja jatkuvasti itseään iteroiva prosessi siitä, miten sisältöjen avulla vaikutetaan haluttuihin kohderyhmiin ja miten oikeanlaisia, vaikuttavia sisältöjä tuotetaan suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti, oman yrityksen liiketoiminnan tavoitteelliseksi parantamiseksi.

Ilman suunnitelmaa sisältömarkkinoinnista puuttuu punainen lanka. Julkaiseminen on epämääräistä ja yleensä aina kiireessä tehtyä, eikä se tavoita oikeaa yleisöä oikealla tavalla, vaan suuri osa tekemisestä valuu hukkaan.

Sisältöstrategia vastaa kysymyksiin: miksi, kenelle, mitä ja miten. Vastaukset nousevat yrityksen liiketoimintastrategiasta markkinointistrategiaan, ja siitä edelleen sisältöstrategiaan ja käytännön tekemiseen saakka.

Koosta sisältöstrategia näistä osista

Määritä tavoitteet
Sisältömarkkinoinnin tekemisen tavoitteet linkittyvät markkinoinnin ja liiketoiminnan tavoitteisiin. Sisältöä ei tuoteta vain tekemisen ilosta.

Kohdenna ostajapersoonille
Sisältömarkkinoinnin tarkoitus on luoda keskusteluyhteys oikeiden ostajien kanssa. Hyvää sisältöä ei ole ilman asiakasymmärrystä. Tunnista liiketoimintasi kannalta olennaisimmat ostajapersoonat.

Valitse sisältöjen aihepiirit
Valitaan yrityksen/brändin vahvuuksiin perustuen ne aihepiirit, joista halutaan puhua. Määritellään yritykselle/brändille oma äänensävy, jolla puhutaan.

Varaa resurssit ja sovi työnjaosta
Sisällöntuottaminen vaatii aikaa. Tunnista organisaatiosi resurssit ja asiantuntijat. Näin selviää myös se, missä tarvitset ulkopuolista apua.

Julkaise oikea sisältö oikeissa kanavissa
Määritellään millaista sisältöä julkaistaan missäkin kanavissa ja kuinka usein. Hyväkään sisältö ei toimi, jos se vain unohdetaan nettisivustolle.

Valitse mittarit
Mittarit johdetaan tavoitteista. Mieti, tarvitsetko esimerkiksi enemmän näkyvyyttä, sitoutuneempia asiakkaita tai enemmän myyntiä.

Suunnitelmasta käytäntöön

Kun sisältöstrategia on näin pitkälle mietitty, siitä on helppo johtaa toimenpiteet käytännön tekemisen tasolle. Ilman suunnittelua mietit jatkuvasti samaa kysymystä: “mitäs me tänään julkaistaan”. Suunnittelu vapauttaa aikaa tekemiseen ja olennaisiin asioihin keskittymiseen.

Julkaisemisen avuksi suosittelemme sisältökalenteria 3 kuukauden ajalle ja sisältöjen monikanavaista jakelua sekä somemainontaa. Ja tietysti säännöllistä toimenpiteiden mittaamista ja tulosten pohjalta kehittämistä.

Käytännön tason sisältömarkkinoinnin vinkkejä tarjoamme pian oman artikkelin muodossa. Pysy kuulolla!

Tarvitsetko apua sisältömarkkinoinnissa?

Voimme auttaa sinua uuden sisältöstrategian luomisessa tai sparrata olemassa olevaa suunnitelmaasi toimivammaksi, esimerkiksi tunnistamalla liiketoimintasi kannalta olennaisimmat ostajapersoonat.

Autamme myös suunnittelemalla sisältökonsepteja sekä rakennamme kanssasi sisältöjen julkaisukalenterin. Tuotamme haluamistasi aiheista hakukoneoptimoitua sisältöä (esim. blogeja, asiantuntija-artikkeleita, referenssejä) joko kertaluonteisesti tai jatkuvalla mallilla. Voimme hoitaa myös sisältöjesi julkaisun ja/tai niiden mainostamisen eri somekanavissa.

Mitä kokonaisvaltaisemman ja toimivamman sisältösuunnitelman haluat, sitä aikaisemmassa vaiheessa olemme mielellämme mukana.

Jätä tarjouspyyntö tai ota yhteyttä info@redland.fi, niin keskustellaan siitä miten voimme auttaa sinua!