Takaisin

Melkein kuuden vinkin sisältöopas

Mitäs tänään julkaistaisiin? tässä 5 + 1 vastausta.

1. Kirkasta strategia

Ad hoc -tekeminen on tuttua jokaiselle sisältömarkkinointia harjoittavalle organisaatiolle. CMI:n tutkimusten mukaan dokumentoitua sisältöstrategiaa käyttävät yritykset ovat huomattavasti tyytyväisempiä tuloksiinsa kuin ilman strategiaa tai suullisen strategian perusteella toimivat. Strategia voi kuulostaa massiiviselta sanalta, jos firmallasi on vain blogi, uutiskirje ja Facebook-sivu, mutta kyse on lopulta aika yksinkertaisista jutuista. Jos määrittelet tavoitteesi, kohderyhmäkohtaiset viestit, tärkeimmät kanavat, julkaisuaikataulun sekä selkeät mittarit onnistumisellesi, tiedät mihin suuntaan olet menossa. Samalla säästät työtä, kun joka päivä ei tarvitse aloittaa viestien keksimistä alusta.

2. Muista kolme hoota

YouTuben brändeille lanseeraama sisältömalli toimii hyvin myös muun kuin videosisällön luomisessa. Malli perustuu ajatukseen muutaman kerran vuodessa tehtävistä kuningassisällöistä (hero), säännöllisesti julkaistavasta avainsisällöstä tärkeimmille ostajille (hub) sekä päivittäisestä perussisällöstä (hygiene).

Volvo Trucksin The Epic Split -oli hyvä esimerkki hero-sisällöstä, joka keräsi näyttöjä ja jakoja yli kohderyhmärajojen. Hyvää hub-sisältöä on esimerkiksi GoPro-kameramerkin instakuvat, jotka innostavat kuvauksesta ja matkailusta kiinnostuneita. Hygiene-osaston materiaali puolestaan koostuu asiapitoisemmasta perusinformaatiosta, kuten tuote-esittelyistä ja käyttöoppaista, joita etsitään varta vasten, ja joita yrityksiltä odotetaankin.

3. Käytä sisältöjen koko skaalaa

Kuten HHH-mallikin kertoo, asiakkaasi tuppaavat hortoilemaan eri vaiheissa ostopolkua; jotkut ovat vasta tutustumassa sinuun, toiset harkitsevat jo päätöksen tekemistä ja kolmansille tekisi hyvää syvempi sitouttaminen. Mitä eri sisältötyyppejä heille sitten voisi kohdentaa? Alla oleva nelikenttä helpottaa monipuolisten ja tavoitteisiin sopivien sisältöjen luomisessa:

4. Luo vuorovaikutusta

Sisältömarkkinoijien tavallisin perisynti on omien viestien monotoninen tuuttaaminen kanaviin ilman oikeaa tarkoitusta keskustelun luomiseen. Siksi sosiaalinen media ei edelleenkään ole monelle yritykselle sosiaalinen, vaan vain yksi tiedotuskanava muiden joukossa. Asiakkailta kysyminen ja heidän kanssaan jutustelu voi kuitenkin avata monta sisällöntuotannon lukkoa, sillä silloin oppii, mistä he oikeasti ovat kiinnostuneita. Lisäksi käyttäjien kommentit ja avoin keskustelu sisältöjen ympärillä ovat kiinnostavia muiden käyttäjien näkökulmasta.

5. Kuratoi, kun et keksi muuta

Jos aikaa artikkeleiden kirjoittelulle, some-postauksille ja videoiden tekemiselle ei meinaa löytyä, voi tehokas taktiikka olla muiden luoman sisällön kuratointi. Kun informaatioviidakko kasvaa ja tihenee, kokee moni arvokkaaksi sen, että joku on nähnyt vaivaa ja käynyt poimimassa hedelmät valmiiksi tarjolle. Tee vaikka kuukausikoosteita pienen analyysin kera, tai nosta kerran viikossa esiin joku hyvä keissi.

+ Muista mitata

Eri sisältöjen tehoista on saatavilla analytiikkaa useasta lähteestä, mutta samalla haasteeksi tulee sen helppo hallittavuus ja jakaminen organisaation sisällä. Erinomainen työkalu tämän pulman ratkaisemiseen on koostettu työpöytä, jolla saadaan koottua kaikki halutut verkkomittarit yhteen näkymään. Seurata voi niin sivustoanalytiikkaa, verkkomainontaa, arvokkaimpia sisältötyyppejä kuin somen avainlukujakin. Myös myynnin mittareita saadaan mukaan, jolloin markkinoinnin ja viestinnän yhteys tulovirtaan alkaa selkeytymään.

Toivotamme sisältörikasta vuoden jatkoa, ja autamme mielellämme, joten ota yhteyttä!