Takaisin

Kaupunkibrändiä rakentamassa: case Heinola

Redlandilla on ollut ilo toimia asiantuntijana useassa eri kaupungin brändiuudistuksessa. Kaupunki- ja matkailumarkkinoinnin kokemusta meille on kertynyt Lahden, Vantaan, Mikkelin, Raaseporin ja Saksan valtion matkailutoimiston kanssa tehdystä yhteistyöstä. Näiden lisäksi Heinolan kaupungille tehty brändityö konkretisoitui digitaaliseen brändikäsikirjaan ja tuosta prosessista tarkemmin tässä artikkelissa.

Miten kaupungin brändiuudistus tapahtuu?

Kaupungeille tehtävä brändityö eroaa yritysmaailmasta ennen kaikkea siinä, että sitä tehdään pääasiassa asukkaita varten. Itse tuote on monimutkaisempi kokonaisuus, jossa on paljon alueellisia ja historiallisia ominaispiirteitä, jotka tulevat annettuina. Pohjimmiltaan brändityön tavoite on kuitenkin sama: luoda todellisuuteen ja strategiaan peilaava tapa viestiä itsestä siten, että se erottaa myönteisellä tavalla kilpailijoista.

Miten tämä sitten tehdään? Kuuntelemalla. Se tapahtuu menemällä erilaisten ihmisten nahkoihin ja tutustumalla siihen, minkälaista elämä kaupungissa on ja miten se eroaa muista paikkakunnista. Heinolassa tätä selvitettiin mm. asukaskyselyllä, toritapahtumalla ja asiantuntijahaastatteluilla, jotka poikivat kiitettävän määrän vastauksia. Kirjavan monipuolisista vastauksista paljastui punainen lanka, jonka sanallisesta ja visuaalisesta kiteyttämisestä brändityössä lopulta oli kyse.

Heinolan rohkeaan kasvustrategiaan nojaavan lupauksen “Pieni kaupunki, iso elämä” tavoitteena on viestiä hyvää arkea sympaattisessa ja sopivan kokoisessa elinympäristössä. Ison elämän lupaukselle löytyy katetta paitsi ihmisten kokemuksista, myös kaupunkien onnellisuusvertailusta, jossa Heinola sijoittuu korkealle. Lupaus ja Heinolan vahvuudet kirjoitettiin auki brändityössä hissipuheiksi eri kohderyhmille. Yhdessä lupausta tukevan visuaalisen ohjeiston kanssa lopputuloksena oli työkalupakki, joka mahdollistaa Heinolasta viestimisen yhdenmukaisella ja kaupungin tavoitteisiin sopivalla tavalla. Itse lupauksen lunastaminen on sen jälkeen päivittäistä työtä kaupungin kehittämisen eteen. Kaupunkibrändi rakentuu ja vahvistuu hiljalleen sen asukkaiden ja sidosryhmien kokemusten seurauksena.

Hoplaa, digiloikka

Heinolan kaupungille toteutettu brändityö on siinä mielessä ainutlaatuinen tapaus, että uudistuksen tuloksena syntyi puhtaasti digitaalinen brand book. Verkkoon viety, tarpeen mukaan lennosta muokattava työkalu helpottaa viestintä- ja markkinointi-ihmisten elämää, kun tarvittavat aineistot löytyvät samasta paikasta kuin ohjeistuksetkin.
Ja sen verran täytyy asiakastamme kehaista, että kyse on jonkin sortin kunnallisesta ennätyksestä päätöksenteon nopeudessa. Koko brändityö starttipalaverista asukaskyselyihin ja työpajoista valmiiseen brändikirjaan tehtiin reilussa kuudessa viikossa. Valmiiseen Heinolan kaupungin digibrändikirjaan voit tutustua täällä: brandi.heinola.fi.
Tuliko mieleen kysyttävää kaupunki- ja aluemarkkinoinnista tai digitaalisesta brändikäsikirjasta? Ota yhteyttä, autamme mielellämme.