Takaisin

Kasvuhakkerointi on digimarkkinoinnin uusi musta

Digitalisoituminen sekä haastaa perinteistä markkinointia että tarjoaa aivan uudenlaisia mahdollisuuksia asiakashankintaan. Yksi kuumimmista ja puhutuimmista digiajan markkinointikeinoista on kasvuhakkerointi eli growth hacking.

Seuraavassa hälvennämme salaperäisyyden sumuverhoa tämän trenditermin yltä ja kerromme, mistä kasvuhakkeroinnissa on kyse.

Kasvuhakkeri on luova digimarkkinoija

Kasvuhakkerointi on asiaa hyvin kuvaava termi. Hakkerilla tarkoitetaan yleisesti erilaiset tietojärjestelmät hallitsevaa henkilöä, joka nerokkaiden ja poikkeuksellisten ratkaisujensa avulla pääsee tavoitteisiinsa järjestelmien mahdollisista rajoitteista huolimatta (Wikipedia). Kasvuhakkeri onkin luova digimarkkinoija, joka tekee työtään dataa ja analytiikkaa hyödyntäen.

Kasvuhakkeroinnissa on siis kyse uudenlaisesta ajattelusta, jossa myynnin ja liikevaihdon kasvua haetaan verkosta ja datan ohjaamana. Työtapaan kuuluvat kokeileminen sekä kaikkien saatavilla olevien kanavien hyödyntäminen. Kerätyn datan avulla kasvuhakkeri kohdentaa viestinsä täsmällisesi asiakkaille, joille se on relevantti, heitä kiinnostavalla tavalla. Näin kasvuhakkerointi tuottaa kustannussäästöjä.

Ei mutulla vaan testaamalla

Kasvuhakkeroinnin ideana on hakea kasvua kaikista kanavista ja kustannustehokkaasti. Kun aiemmin on puhuttu Inbound- ja Outbound-markkinoinnista, voidaan kasvuhakkerointia ajatella Allbound-markkinointina, jossa liidejä tuotetaan monikanavaisesti ja kokeillen.

Kokeileminen tarkoittaa testaamista. Kasvuhakkeri ei luota intuitioon, vaan kokeilee A/B-testauksen avulla kumpi viestin versioista toimii paremmin, A vai B. Kasvuhakkeroinnin maailmassa ei siis tunneta oikeita ja vääriä valintoja, siellä luotetaan testatusti parhaiten toimiviin valintoihin. Testaustulokset saattavat usein yllättää kokeneenkin markkinoijan.

Vanhat keinot, uudet kujeet

Kun asiat tehdään uudella tavalla, voidaan tutut keinot ja kanavat ottaa tehokkaampaan käyttöön. Kasvuhakkeroinnin keinoina ja kanavina toimivat muun muassa sisältömarkkinointi, sosiaalinen media ja vanha kunnon sähköpostimarkkinointi. Käytännössä kasvuhakkeri testaa ja optimoi tuotettuja viestejä jatkuvasti ja kohdentaa niitä julkaisuista keräämänsä datan avulla mahdollisimman tehokkaasti.

Hyvänä käytännön esimerkkinä toimii sähköpostimarkkinointi, joka digiajan myötä elää renessanssiaan. Kasvuhakkerin työkalupakista löytyvät A/B-testaus, personointi, dataan perustuva kohdentaminen ja markkinoinnin automaatio ovat tuoneet uutiskirjeelle uutta tuulta purjeisiin.

Kasvuhakkeroinnin keskeisenä tavoitteena on, että ajoittaisesta kampanjoinnista siirryttäisiin jatkuvaan dialogiin asiakkaiden kanssa. Näin voidaan vastata myös asiakkaiden kampanja-aikojen ulkopuolella ilmeneviin ostotarpeisiin. Oikeasta ajoituksesta asiakkaan tavoittamiseen, voit lukea lisää artikkelistamme Digimarkkinoija kohtaa kuluttajan oikealla hetkellä ostopolkua.

Hakkeroidaanko liiketoimintanne kasvuun?

Jos kasvuhakkerointi kiinnostaa, me Redlandilla voimme auttaa mm. A/B-testaamalla parhaiten toimivia viestejä vaikkapa uutiskirjeissä, Facebook-mainonnassa ja Google Ads -hakusanamainonnassa. Meiltä saa apua ja neuvoja myös toimivan sisältömarkkinoinnin toteuttamiseen sekä sisältöjen analysointiin.

Ota yhteyttä niin mietitään yhdessä, kuinka teidän liiketoimintanne hakkeroidaan kasvuun.