Takaisin

Eheämpi työnantajamielikuva syntyy markkinoinnin keinoin

Jokaisen yrityksen tärkein tavoite on menestyä. Siinä onnistuakseen yrityksen on houkuteltava alan parhaat tekijät palkkalistoilleen ja markkinoiden lojaaleimmat asiakkaat palveluidensa pariin. Yrityksen houkuttelevuus taas perustuu sen rakentamaan brändi-imagoon, jota jokainen tulkitsee omien mielikuviensa kautta.

Näihin mielikuviin vaikuttavat muun muassa aiemmat kokemukset, tutuilta kuullut huhupuheet ja muut kohtaamiset yrityksen kanssa. Sama pätee myös työntekijöiden kohdalla – parempi työnantajabrändi, työnantajamielikuva ja yrityksen imago rakennetaan ennen kaikkea hyvällä markkinoinnilla. Lue aiemmasta artikkelistamme vinkit työnantajamarkkinointiin.

Potentiaalisten työntekijöiden houkutteleminen alkaa hyvin suunnitellusta brändimarkkinoinnista, jota tehdään niin yrityksen sisä- kuin ulkopuolella. Sisäisten toimenpiteiden hyvät tulokset valuvat hiljalleen yrityksen ulkopuolelle ja luovat työnantajasta parempaa kuvaa myös ulkoisten sidosryhmien silmissä. Kun homma toimii, yrityksen työntekijät sitoutuvat työnantajaansa voimakkaammin ja postilaatikkoon tipahtaa entistä enemmän avoimia työhakemuksia.

Kehitystyö alkaa aina strategiasta

Työnantajamarkkinoinnin suunnittelu, aivan kuten kaikki muukin strateginen tekeminen, lähtee aina liikkeelle yrityksen tavoitteista, jotka ohjaavat kaikkea yrityksen toimintaa kohti toivottua lopputulosta. Työnantajamarkkinoinnin toimenpiteiden tulee solahtaa kuin luonnostaan yrityksen kattobrändin alle ja toisintaa sitä tukevia arvoja.

Työnantajamielikuvan kehittäminen taas lähtee liikkeelle omasta yrityskulttuurista ja siitä, miten se vertautuu kilpaileviin yrityksiin. Millä me erotumme? Mitä teemme toisin kuin muut? Miksi meillä työskenteleminen on ihan parasta? Avaimena kaikkeen on hyvinvoiva, tyytyväinen henkilöstö, joka toimii mielellään brändisi puolestapuhujana. Oleellista on ymmärtää, mitä annettavaa yritykselläsi on työntekijöilleen, ei toisin päin.

Mielikuvien ehostaminen on sikäli helppoa, että toimenpiteet voidaan suunnitella pitkälle tulevaisuuteen. Myös budjetoiminen on mahdollista etukäteen – oikeastaan erittäin suotavaa. Työnantajakuvaan panostavien yritysten joukko kasvaa jatkuvasti ja osa yrityksistä käyttää brändinsä kehittämiseen jo kymmeniätuhansia euroja vuodessa. Mielikuvilla käytävä kamppailu siis tiukentuu vuosi vuodelta, ja vain harvalla on varaa vetäytyä taistelusta.

Yrityksen brändi on parhaimmillaan silloin, kun se on aito

Brändiä ei voi rakentaa valheille, vaan totuuden tulee aina vastata väitettyä. Näin hyvä sana kiirii henkilöstön kieliltä yrityksen ulkopuolelle, eikä mielikuvamarkkinointiasi syytetä teennäisyydestä. Rehellisyys maan – tai tässä tapauksessa pikemminkin markkinat – perii.

Kaihda kulutettuja kliseitä ja kilpailijoiden kanssa samoilla argumenteilla kilpailemista. Vältä myös ylisanailua ja superlatiiveja. Tai jos niitä käytät, pidä huoli siitä, että väitteilläsi on vankka pohja. Sillä kas kummaa, totuus herättää enemmän mielenkiintoa kuin korulauseilla kiillotettu kasa sontaa.

Oleellisessa roolissa ovat yrityksen arvot ja vastuullisuus, läpinäkyvyys ja aitous. Rehellinen ja viihtyisä yritys on aidosti mukava paikka työskennellä, ja hyvä työpaikka kiinnostaa aina.

Muutama vinkki matkaan

Tärkein työkalusi työnantajakuvan kehittämisessä on henkilöstösi. Kerätkää yhdessä tarinoita ja tuottakaa yhteistuumin materiaaleja, jotka kertovat yrityksenne brändistä. Järjestäkää sisäisiä tapahtumia ja kokoontumisia. Kuvatkaa videoita, nauhoittakaa podcasteja ja pitäkää kilpailuita. Keksikää hashtageja ja luokaa niiden alle aitoa sisältöä työpäivistänne. Panostakaa yhteishenkeen.

Näin syntyy lopulta työnantajalähettiläitä, jotka kokevat tehtäväkseen, suorastaan etuoikeudekseen, kertoa rakkaan työnantajayrityksensä tarinaa eteenpäin. Kun henkilöstö on ylpeä yhdessä tuotetusta sisällöstä, he jakavat sitä mielellään omalla nimellään – oli kyse sitten brändikampanjoista, rekryilmoituksista tai ihan arkisista somejulkaisuista.

Muista myös mitata tehtyjä toimenpiteitä ja paranna toimintatapojasi tulosten pohjalta. Me Redlandilla uskomme, että vain onnellinen henkilökunta voi saada aikaan tyytyväisiä asiakkaita. Siksi mittaamme työntekijöidemme onnellisuutta viikoittain ja pyrimme parantamaan tuloksia jatkuvasti. Tyytyväisyyttä on lisätty muun muassa yhteisillä lajikokeiluilla, vapaa-ajan aktiiviteeteilla ja etätyömahdollisuuksilla etelän lämmössä.

Erityisesti tiukan paikan tullen työnantajamielikuva voi saada joko positiivisen tai negatiivisen sävyn. Kun onnistut menestymään yrityksesi arvojen mukaisesti ja vastuullisesti toimimalla, niin kerro siitä kaikille – myös medialle! Median uutisoimana onnistumisesi uskottavuus nousee ja viestisi leviää laajemmalle yleisölle. Meillä Redlandilla henkilökunta on tärkein voimavaramme ja tämän vuoksi eivät lomautukset tai irtisanomiset olleet meille vaihtoehto edes koronakevään synkimpänä aikana. Lue Markkinoinnin & Mainonnan uutisesta kuinka käänsimme tilanteen voitoksemme.

Onnellisuuteen vaikuttavat myös työkaverit ja toimiva rekrytointi, jonka kautta uutta henkilöstöä palkataan. Onnistunut rekrytointimarkkinointi on paljon muutakin kuin pelkkä työpaikkailmoitus. Se on joukko toimenpiteitä, joilla työmarkkinoiden himoituin vonkale – oman alansa huippuosaaja – koukutetaan. Lue omasta artikkelista vinkkimme rekrytointimarkkinointiin.

Redland rientää apuun

Työnantajakuvan kehittäminen vaatii tehokasta työnantajamarkkinointia. Olipa kyseessä konseptointi, kampanja- tai kanavasuunnittelu, digimarkkinointi, tekstisisältöjen tuottaminen tai muiden mainosmateriaalien toteutus, ovat kaikki työnantajamarkkinoinnin tarpeet Redlandille tuttua juttua.

Ota siis yhteyttä, autamme kaikessa yrityksesi markkinoinnissa oikein mielellämme!