Hakukonemarkkinointi – Redland

Hakukonemarkkinointi

Hakukonemarkkinointi

Hakukonemarkkinoinnilla tarkoitetaan toimenpiteitä, jotka vaikuttavat sivuston sijoittumiseen hakukoneen sijoituksissa. Hakukoneen merkitys on kiistaton yrityspäättäjän ja kuluttajan ostoprosessissa – lähes 90 % netin käyttäjistä käyttää hakukonetta etsiessään tuotteita tai palveluita. Redlandin avulla tuotteesi ja palvelusi näkymisen tarkasti valitulle kohderyhmälle, näin saat sivustollesi laadukasta liikennettä.

Verkkosivuston tekninen auditointi

Vaikka sivustolla olisi hyvää sisältöä, voivat tekniset ongelmat joskus estää sisältösi näkyvyyden hakukoneessa. Teknisellä auditoinnilla varmistetaan ettei sivustolla ole teknisiä esteitä sivuston löydettävyydelle. Verkkosivuston auditointi auttaa tunnistamaan verkkosivuston nykytilanteen ja keskeiset kehityskohteet eri näkökulmista, olivatpa ne hakukonelöydettävyyteen, sivuston käytettävyyteen tai tekniikkaan liittyvieä seikkoja.

Verkkosivuston tekninen auditointi sisältää sivuston tekniikan, sisällön ja linkitysten tarkastelun, suositukset uudelleenohjauksiin ja kirjallisen dokumentoinnin suositeltavista teknisistä ja rakenteellisista muutoksista.

Avainsanatutkimus ja hakusana-analyysi

Avainsanatutkimus on korvaamattomassa roolissa sekä hakukoneoptimoinnissa. Se auttaa verkkosivuston rakenteen ja sisällön suunnittelussa ja ne määrittävät tavoitteesi hakukoneoptimoinnissa. Avainsanatutkimuksen avulla löydät myös uusia avainsanaideoita, mitä voit hyödyntää vaikkapa verkkosivustosi sisällöntuotannossa. Avainsanat kertovat mitä tuotteita asiakkaasi etsivät ja minkälaisia ongelmia heillä on ja mikä heitä kiinnostaa.

Avainsanatutkimus auttaa myös tuottavan ja laadukkaan Google Ads -hakusanamainonnan (aikaisemmin tunnettu nimellä AdWords) suunnittelussa ja tekemisessä – tämä mahdollistaa toimivien avainsanojen ja avainsanayhdistelmien löytämisen, lajittelemisen ja käyttämisen hakumainonnassa.

Avainsanatutkimuksessa käytetään apuna mm. hakukonetta, omia ja kilpailijoiden sivustoja sekä erilaisia työkaluja, esimerkiksi Googlen KeyWord Planneria sekä muita kaupallisia työkaluja. Avainsanat dokumentoidaan taulukkoon esim. MS Excel tai Google Sheet, mistä ilmenee hakuvolyymit, kilpailutilanne ja mahdollisesti nykyinen sijoittuminen hakutuloksissa. Lisäksi analyysin tuottamat havainnot voidaan sijoittaa työkaluihin, mistä havaitaan muutokset omissa sijoituksissa.

Hakukoneoptimointi (Search Engine Optimization, SEO)

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan suunnitelmallisia toimenpiteitä, joilla tehdään sivustosta parempi hakukoneelle ja kävijälle – niin, että käyttäjä löytää etsimänsä tiedon ja hakukoneet ymmärtävät, mitä sivusto käsittää ja sisältää.

Hakukoneoptimoinnin tavoitteena on verkkosivuston liikennemäärän kasvattaminen hakukoneiden (esim. Google ja Bing) luonnollisten eli orgaanisten hakutulosten kautta – yleisesti niin, että sivusto sijoittuu hakutuloksissa mahdollisimman korkealle.

Redlandin tarjoamat hakukonemarkkinoinnin toimenpiteet ovat verkkosivuston rakenteen, sisällön, tekniikan, linkitysten ja käytettävyyden parantaminen. Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä, suunnitelmallista työtä, jolla saavutetaan hyviä pitkän aikavälin tuloksia.

Google Ads (AdWords) -hakusanamainonta (SEM, PPC)

Google AdWords, nykyisin Google Ads on monille tuttu digimainonnan järjestelmä, millä tehdään myös hakusanamainontaa Googlen hakukoneessa – hakutulosten yläosassa parhailla paikoilla.

Hakusanamainonnalla tavoitat sinulle tärkeät ihmiset oikea-aikaisesti heidän tehdessään ostopäätöstä – paikallisesti tai ulkomailla. Hakusanamainonta on sen tuottamiin tuloksiin nähden yleensä varsin kustannustehokasta ja tarkasti ajoitettua sekä kohdennettua mainontaa. Mainostajana maksat vain klikeistä ja mainosten tuottamasta laadukkaasta liikenteestä sivustollesi. Hakusanamainonnan tulokset ovat myös tarkasti mitattavissa, mikä mahdollistaa joustavan budjetoinnin tulosten perusteella.

Redland tekee asiakkaan tavoitteeseen pohjautuvaa hakusanamainontaa parhaita käytäntöjä ja yli 10 vuoden kokemusta hyödyntämällä – se näkyy tarkoin suunnitellussa kampanjarakenteessa, täsmällisessä avainsanasuunnittelussa, kampanjan mainostekstien suunnittelussa ja testaukseen perustuvassa mainostekstien sekä mainoslaajennusten hyödyntämisessä. Näin varmistetaan se, että että mainonnan laatu ja siten klikkihinnat pysyvät kohtuullisella tasolla.

Bing -hakusanamainonta (SEM, PPC)

Bing on hakukone, missä voi tehdä tuloksellista hakusanamainontaa, aivan kuten Googlessakin. Bingin markkinaosuus on pieni, mutta vastaavasti kilpailutilanne ja klikkien hinnat saattavat olla Googlea maltillisempia. Vaikka nykysivuston luonnollisesta eli orgaanisesta liikenteestä vain pieni osa on Bingistä, pystytään mainonnalla kuitenkin luomaan laadukasta ja tuloksellista liikennettä sivustolle. Toimintaperiaate on samanlainen kuin AdWords-hakumainonnassa, eli mainonta kohdennetaan tarkasti ja mainostajana maksat vain klikeistä.

Digimarkkinoinnin onnistumisia asiakkailtamme

Ota yhteyttä