Takaisin

Copywriting vai sisällöntuotanto – näin käytät molempia tehokkaasti yhdessä

Eivätkö somemainokset vedä? Tippuvatko ihmiset saman tien pois verkkosivustoltasi? Eikö blogillasi ole lukijoita? Silloin saatat tarvita copywriterin tai sisällöntuottajan apua.

Digimarkkinoinnin voittajacombo

Copywriting ja sisällöntuotanto sekoitetaan usein keskenään, vaikka kyse on kahdesta eri asiasta.

Copywriter tekee tärkeän pohjatyön, jolle koko konsepti perustuu. Hänen kynästään syntyy strategian kiteytys, johon myöhemmin luotavat tekstit, visuaalisuus ja sisällöntuotanto perustuvat.

Sisällöntuotannossa puolestaan pyritään tuottamaan hyödyllistä tekstiä, joka vastaa kohderyhmän tiedonjanoon. Sisällöt pohjautuvat copywriterin suunnittelemaan konseptiin.

Molemmat tekstimuodot tähtäävät strategian mukaisiin tavoitteisiin, mutta hieman eri kulmista. Parhaan sisällön luomiseen tarvitaankin ideaalisti henkilö, joka tuntee kolikon molemmat puolet.

Sisällöntuotanto ja copywriting ovat kuin hyviä ystäviä, jotka toimivat parhaiten tiiminä. Kiinnostavat otsikot ja mukaansatempaava kirjoitustyyli pitävät lukijan otteessaan ja copywritingin avulla hänet ohjataan toimimaan. Tässä artikkelissa keskitymme tekstisisältöihin ja kerromme, kuinka valjastat timanttisen tekstin digimarkkinointisi veturiksi.

Copywriter ei kirjoita työkseen

Copywriterin eli tutummin copyn tehtävänä on houkutella lukija ostamaan tai toimimaan. Copyn työ ei kuitenkaan ole pelkkää kirjoittamista, kuten usein luullaan.

Copywriter tekee paljon strategista taustatyötä – hänen kynästään syntyy strategian kiteytys, tone-of-voice ja kohderyhmäymmärrys, jotka toimivat koko konseptin perustana. Työajasta iso osa kuluu taustoihin perehtymiseen ja kohderyhmään tutustumiseen. Kohderyhmänsä tarpeet ja unelmat tietämällä hän pystyy suunnittelemaan viestejä, jotka uppoavat parhaiten. Voisi jopa sanoa, että copyn tärkein tehtävä on oikeanlaisten mielikuvien luominen – täydellinen tuote, joka ratkaisee juuri sinun ongelmasi tai auttaa viemään kohti tavoitteita.

Copywriterin työhön voi kuulua brändiuudistuksen ideointi ja luodun konseptin kiteyttäminen, brändin identiteetin kirkastus, pääviestien suunnittelu kampanjoihin, vetävien tekstien laatiminen nettibannereihin, someen, lehtiin, televisioon, radioon tai vaikkapa Google-hakusanamainontaan.

Sisällöntuottaja tuo tarinoihin syvyyttä

Sisällöntuotanto tähtää copyn tavoin strategian mukaisiin tavoitteisiin, mutta ei ohjaa lukijaa aivan yhtä suoraan. Sisällöntuotannon tehtävänä on tuottaa hyödyllistä, viihdyttävää tai informoivaa tekstiä, joka vastaa lukijan tarpeeseen tai kysymykseen, ja jonka parissa vietetään mielellään aikaa. Hyvä sisältö luo myönteistä vuorovaikutusta yrityksen ja sen asiakkaiden kanssa. Parhaat sisällöt jäävät mieleen ja vahvistavat ostopäätöstä. Sisällöntuottaja tekee myös paljon taustatyötä ja koostaa lopuksi palaset kohderyhmää palvelevaksi paketiksi.

Sisällöntuotannosta on hyötyä myös hakukoneiden näkökulmasta, sillä olennaisilla avainsanoilla optimoitu teksti nousee paremmin esiin Googlen tuloksissa. Hakukoneet arvottavat lukijalle hyödyllistä sivua korkeammalle, jolloin saadaan lisää kävijöitä ja potentiaalisia asiakkaita.

Sisällöntuottajan työhön voi kuulua esimerkiksi erilaiset artikkelit blogeihin tai julkaisuihin, uutiskirjeet, verkkosivustojen sisällöt tai somekampanjat- ja postaukset.

Huippusisällöt ovat avain toimivaan digimarkkinointiin – vältä kuitenkin kalliit virheet

Sisältö nousee tärkeään rooliiin erityisesti silloin, kun asiakkaasi ovat valmiita ostamaan – hyödyllinen blogiteksti jää mieleen ja vahvistaa ostopäätöstä. Copywritingilla lähetetään asiakas ostopolulla eteenpäin.

Hyvä esimerkki copywritingin ja sisällöntuotannon yhteistyöstä on vaikkapa blogiteksti proteiinijauheen hyödyistä urheiluun ja hyvinvointiin erikoistuneessa verkkokaupassa. Teksti antaa hyödyllistä tietoa lukijalle (sisällöntuotanto) ja ohjaa hänet lopuksi verkkokauppaan (copywriting). Artikkeli nousee lisäksi hakukoneissa, joten aiheesta tietoa etsivät päätyvät pian urheilukaupan sivuille. Vaikka he eivät heti ostaisikaan, on urheilukauppa silti jäänyt mieleen. Jatkossa he kääntyvät tämän yrityksen puoleen, sillä he ovat tarjonneet eniten lisäarvoa asiakaspolun varrella.

Koko prosessista syntyy kuitenkin kallis lasku, jos pohjatyö on tehty huolimattomasti tai ei ollenkaan. Kaikki lähtee kohderyhmän tuntemisesta, johon kuuluu asiakkaan ostopolun eri vaiheet. Näennäisesti kauniit ja selkeät tekstit voivat olla aivan väärät, jos viesti ei pohjaa kohderyhmästä kerättyyn dataan. Toinen tyypillinen virhe on tuottaa tekstit puhtaasti hakukoneet mielessä. Tämä kostautuu nopeasti, sillä jos teksti ei vastaa lukijan tarpeeseen, hän ei viihdy sivulla kauaa, mikä puolestaan on hakukoneelle puutteellisen tai huonon sivun merkki.

Miten Redland voi auttaa?

Etkö tiedä tarvitsetko copywriteria vai sisällöntuottajaa? Me Redlandilla tunnistamme tarpeenne ja osaamme tarjota sopivia palveluita. Autamme mielellämme oli kyseessä sitten brändiuudistus, identiteetin kirkastus, pääviestien sanoittaminen, konseptisuunnittelu, inbound-markkinointi, sisältömarkkinointi, sisällön tuotanto sosiaalisen median kanaviin tai vaikkapa hakukoneoptimoitujen blogitekstien luominen. 

Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää!