Takaisin

Verkkosivustosi ansaitsee parempaa – tärpit tämän vuoden trendeihin

Verkkosivustojen vaatimukset ovat kasvaneet viime vuosina. Siksi Redlandin vuoden ensimmäinen aamupalaseminaari käsitteli verkkosivustojen perusvaatimuksia ja tämän vuoden trendejä visuaalisen ja käyttöliittymäsuunnittelun sekä teknisen toteutuksen osalta.

Puhumassa olivat web developerimme Toni Lehtimäki ja käyttöliittymäsuunnittelua tekevä designerimme Nonna Breilin-Suominen. Tässä kaksikon tuhti tietopaketti tiivistettynä, ole hyvä!

Palvelumuotoilu

Vain paras on kyllin hyvä. Enää ei riitä, että palvelusi toimii teknisesti. Jos mielit pärjätä kilpailussa, on palvelusi tuettava käyttäjän tarpeita. Asiakkaat osaavat nykyään vaatia palvelumuotoilua ja se näkyy myös tarjouksissa. Kilpailu asiakkaista tuskin helpottuu tänäkään vuonna, joten oma osaaminen kannattaa pitää kunnossa.

Onnistunut palvelu vastaa sekä käyttäjän tarpeisiin että yrityksen liiketoiminnallisiin tavoitteisiin.

UX design

UX designissa eli käyttäjäkokemussuunnittelussa on kyse ennen kaikkea tunteesta: miltä verkkosivu tai palvelu tuntuu? UX design on ongelmanratkaisua, joka tekee tuotteen käyttämisestä mahdollisimman luontevaa ja vaivatonta.

Sisältö on tärkein. Designin tarkoitus on helpottaa sisällön ymmärtämistä. Se tapahtuu suunnittelemalla selkeä visuaalinen hierarkia, joka ohjaa käyttäjää sivustolla, sekä poistamalla kaikki tarpeeton. Jätä designiin rohkeasti tyhjää tilaa: se auttaa käyttäjää ymmärtämään sisältöäsi. Kaunis kuorrute ei hyödytä, jos käyttäjä ei löydä olennaista.

Äänellä tehtävät ja kysymysmuotoiset haut ovat nousussa. Vastaako sinun sivustosi kysymykseen, jonka käyttäjä kysyy hakukoneelta?

Enää et voi tarjota kaikkea kaikille. Seuraamalla käyttäjän liikkeitä sivustollasi ennakoit hänen tarpeensa ja opit tarjoamaan personoitua sisältöä, esimerkiksi kiinnostavia tuotteita verkkokaupassa.

UI design

UI design eli käyttöliittymäsuunnittelu on sitä, miltä sivustosi näyttää tietokoneen tai mobiililaitteen ruudulla. Trendeihin vaikuttaa erityisesti nopeasti kehittyvä teknologia: sisältöjä voi esitellä visuaalisesti uusilla tavoilla, kun esimerkiksi näytöt ja selainteknologia ovat entistä parempia. Visuaalisuuden vaatimukset kasvavat. Massasta erottuva ja tunteisiin vetoava sivusto on paljon muutakin kuin kuvaa ja tekstiä.

Tämän vuoden visuaalisia trendejä ovat esimerkiksi

  • kirkkaat, erottuvat värit
  • liukuvärit suurina pintoina
  • räätälöidyt kuvitukset kuvapankkikuvien sijaan
  • entistä rohkeampi typografia
  • epäsymmetrinen taitto
  • näytön jakaminen kahteen pystysuoraan alueeseen, “sarakkeeseen”
  • räätälöidyt animaatiot, joilla kiinnitetään käyttäjän huomio
  • kuvat, joissa on yksittäisiä liikkuvia elementtejä.

Trendeistä on hyvä olla tietoinen, mutta niiden talutusnuorassa ei tarvitse kulkea. Jos jokin oli trendikästä viime vuonna, sitä ei tietenkään tarvitse heittää tänä vuonna romukoppaan.

Tekninen kehitys

Viime vuonna mobiilikäyttö ohitti maailmanlaajuisesti perinteisen tietokoneen käytön. Kilpailu mobiilikäyttäjien huomiosta ja kärsivällisyydestä kovenee. Pidä siis huoli, että sivustosi palvelee hyvin myös puhelimella.

Vuoden teknisiin trendeihin kuuluu myös Javascript, joka on yhä tärkeämmässä roolissa verkkopalvelujen toteutuksessa. Se ei sinänsä ole uusi juttu: Javascript on ollut suosituin ohjelmointikieli jo viisi vuotta.

Saavutettavuus on yhä isommassa valokeilassa. Pystyykö esimerkiksi ikääntynyt tai näkövammainen käyttäjä sompailemaan sivustollasi sujuvasti? Tai jos käyttäjällä on ADHD, onko sivustosi riittävän selkeä? Voiko sivustoasi käyttää sujuvasti pelkän näppäimistön avulla? Muista, ettei saavutettavuudessa ole kyse pelkästään tasa-arvosta – se on myös kannattavaa liiketoiminnalle. Julkisen sektorin verkkopalveluiden saavutettavuudesta on säädetty EU-direktiivillä: kun palvelut digitalisoituvat, kaikilla on oltava mahdollisuus käyttää niitä.

Tekoäly, keskustelubotit ja automaatio kasvattavat yhä suosiotaan. Ne vapauttavat resursseja vaativampiin asiakaspalvelutilanteisiin ja ohjaavat käyttäjiä paremmin etsimänsä tiedon äärelle.

Jatkokehitys

Autosi hajoaa, ellet huolla sitä. Kehitä, testaa ja optimoi jatkuvasti myös sivustoasi. Jatkokehitys pidentää palvelusi elinkaarta. Palvelu joutuu todelliseen testiin vasta, kun se on käytössä. Testaamalla selvität käyttäjien todelliset tarpeet ja voit tehdä saamasi palautteen pohjalta tarvittavat muutokset.

Heräsikö kysymyksiä? Me autamme verkkosivustojen suunnittelussa ja teknisessä toteutuksessa PK-yritysten verkkosivuista aina laajoihin satojen tuhansien käyttäjien verkkopalveluihin.

Ota yhteyttä niin katsotaan, mitä voimme tehdä hyväksesi!