Hakukonemarkkinointi 2017 I Redland

Hakusanamainonta 2017

Hakusanamainonta, hakumainonta, AdWords-mainonta, Google-mainonta, SEM… Rakkaalla lapsella on monta nimeä, sanotaan. Hakukoneita on useita, mutta Googlella on monopolimainen markkinaosuus. Suomessa hauista jopa 97 % tehdään Googlella – siksi usein Suomessa hakumainonnasta puhutaan nimellä Google-mainonta. Kerromme tässä artikkelissa miksi hakusanamainonnan tulisi kuulua jokaisen yrityksen markkinoinnin työkalupakkiin, mutta käydään kuitenkin vielä nopeasti läpi mitä se on.

Hakukoneiden ja -mainonnan pääperiaatteet

Hakukone palauttaa tehdyn haun yhteyteen (oman näkemyksensä mukaisesti) paremmuusjärjestykseen juuri kyseiseen hakuun liittyvät hakutulokset. Järjestykseen vaikuttaa useat muuttujat, kuten muun muassa käyttäjän kieli, sijainti sekä aiempi haku- ja/tai selaushistoria. Hakukoneyhtiöt eivät paljasta hakualgoritmiensa toiminnasta tarkkoja tietoja ja ne ovat tarkoin varjeltuja liikesalaisuuksia.

Lähes jokaisen haun yhteydessä näytetään myös mainoksia ja niiden huomioarvo on kasvanut merkittävästi viime aikoina. Kyseinen kehitys ei sinänsä yllätä, sillä Googlen tuloista leijonan osa tulee hakumainonnan kautta. Mainospaikat tulevat hakutulossivun yläosaan (ja myös alaosaan) eli siis ennen hakukoneiden varsinaisia ns. luonnollisia hakutuloksia. Kaikilla päätelaitteilla hakuja tehdessä huomio kiinnittyy sivun yläosan hakumainoksiin, mutta ilmiö korostuu etenkin puhelimilla tehtyjen hakujen yhteydessä pienten näyttöjen takia.

Hakusanamainonnan tekeminen

Hakusanamainonnan aloittaminen on tehty helpoksi ja vaivattomaksi. Itseasiassa, jos olet yrittäjä tai jonkun yrityksen edustaja, postiluukustasi on luultavasti tipahtanut Googlelta organisaatiollesi osoitettu 75 € lahjakortti hakumainonnan aloittamista varten. Ensimmäinen askel on luoda Google AdWords -mainostili sekä liittää tiliin maksutiedot. Tämän jälkeen vain:

  • Valitset haluamasi avainsanat, jotka määrittävät millaisten hakujen yhteydessä haluat mainostesi näkyvän
  • Kirjoitat mainostekstin
  • Valitset sivustoltasi sivun, jolle haluat käyttäjän ohjautuvan mainosta klikattuaan
  • Valitset haluamasi maantieteellisen alueen, jolla haluat mainostesi näkyvän
  • Määrität klikkauskohtaisen maksimihinnan, jonka olet valmis maksamaan yhdestä klikkauksesta
  • Lisäksi voit halutessasi ottaa erilaisia mainoslaajennuksia mukaan, kuten sijaintilaajennus, puhelulaajennus tai sivustolinkit ohjaamaan muihin sivustosi alasivuihin. Uusimpana tulokkaana on tekstiviestilaajennus, jolla käyttäjä voi lähettää sinulle helposti tekstiviestin.

Tosiasiassa valittavia asetuksia ja niiden tuomia mahdollisuuksia sekä uhkia on huomattavasti enemmän, mutta yllä olevat asiat tekemällä pääsee kuka tahansa hakusanamainonnan tekemisessä alkuun ja tuomaan sivustolleen potentiaalisia asiakkaita.

Jatkuvat muutokset 

Edellisessä kappaleessa oli tiivistettynä minimitason vaatimukset hakusanamainonnan tekemiselle, mutta valitettavasti parhaita tuloksia harvoin saadaan tekemällä vain välttämätön. Viimeisen kahden vuoden aikana Google on tehnyt AdWords-järjestelmään sekä hakutulossivun rakenteeseen enemmän muutoksia kuin koko AdWordsin aiemman lähes 17-vuotisen historian aikana. Jopa ammatikseen hakumainontaa tekevillä on päivittäisten töidensä lisäksi kova paine pysyä kaikista muutoksista ja niiden vaikutuksista kärryillä. Tästä syystä yrittäjällä tai yrityksen markkinoinnista vastaavalla ei välttämättä ole rahkeita eikä aikaa tehdä täysipainoista ja laadultaan ensiluokkaista hakusanamainontaa. 

Hakusanamainonnan hyödyt näkee helposti ja nopeasti

Hakusanamainonta on oikein tehtynä kustannustehokas mainonnan kanava.

Oletetaan, että etsit rakennuspalvelujen tarjoajaa Helsingin seudulta. Jokaisen Helsingin alueella operoivan rakennuspalveluita tarjoavan yrityksen luulisi olevan halukas näkymään hakutuloksissa mahdollisimman korkealla, jotta kiinnostuneet käyttävät tulisivat heidän verkkosivuilleen ja ottaisivat yhteyttä tavalla tai toisella. Aiemmin puheena olleisiin hakukoneiden luonnollisiin hakutuloksiin on hankalampi vaikuttaa (hakukoneoptimointi, SEO) ja se vaatii aikaa ja/tai rahaa.

Hakukoneoptimoinnilla saadaan yleensä pitkäaikaisia tuloksia, mutta on oikein tehtynä vaativampi ja jatkuva prosessi, joka nielee huomattavan määrän resursseja. Hakumainonnalla voidaan päästä kiilaamaan luonnollisten hakutulosten yläpuolelle, koska ennen luonnollisia hakutuloksia mainospaikkoja on 4 kappaletta. Mainoksien näkyminen on maksutonta, vasta kun käyttäjä mainoksen nähtyään klikkaa sitä ja siirtyy mainostajan sivustolle, veloittaa hakumainonnan järjestelmä mainostajaa.

Hakukonemainonnalla voidaan siis hyvinkin helposti paikata vajavaista ja usein hankalasti korjattavaa luonnollista hakukonenäkyvyyttä.

Seuraavat askeleet

Parhaimmillaan hakusanamainonta on, kun se on kytketty verkkosivuston analytiikkaan tai jopa mainonnanhallinnan järjestelmään.

Web-analytiikan avulla näkee miten hakumainonnan kautta tulleet kävijät ovat käyttäytyneet sivustolla ja saa erittäin tärkeää tietoa mainonnan optimointia varten.

Eri online-mainonnan kanavat (hakumainonta, SoMe, näyttö- eli displaymainonta, sähköpostimarkkinointi jne.) voidaan liittää mainonnanhallinnan järjestelmään, jolloin dataa saadaan useasta eri lähteestä samaan paikkaan. Tällöin mainonnan tehokkuutta ja arvoa voidaan mitata kanavittain ja tuottaa monimutkaistakin attribuutioraportointia sekä käyttäjäpolkuja. Esimerkiksi käyttäjä X on saattanut suorittaa oston verkkokaupassa tulemalla sivustolle kirjoittamalla selaimensa osoiteriville verkkokaupan osoite. Ilman eri kanavien integrointia kaikki kunnia ostosta menisi suoralle liikenteelle web-analytiikassa.

Todellisuudessa polku on saattanut olla esimerkiksi seuraavanlainen:

  • Nähnyt bannerimainoksen
  • Avannut uutiskirjeen
  • Tehnyt geneerisen hakukonehaun [tuote] nettikaupasta
  • Nähnyt sivustokäynnin perusteella uudelleenkohdennetun bannerimainoksen
  • Tehnyt hakukoneessa brändihaun [verkkokaupan nimi]
  • Tullut sivustolle kirjoittamalla verkkokaupan osoite selaimen osoiteriville

Yllä olevan mukaisesti näemme, että ostoprosessi on ollut moniportainen ja aikaa vievä. Ilman eri kanavien integrointia mainonnanhallintaan emme osaisi arvottaa eri kohtaamispisteitä oikein ja saattaisimme luulla verkkokaupan tunnettuuden olevan huomattavasti isompi, kuin se todellisuudessa onkaan. Nyt kuitenkin osaamme arvottaa mainonnan vaikuttavuutta paremmin kanavittain ja tulevaisuudessa teemme parempia päätöksiä mitä kanavia käytetään ja kuinka isoilla suhteellisilla budjeteilla.

Ota hakumainonnalla hyöty muusta markkinoinnista –  Jopa kilpailijoiden toimista!

Hakusanamainonta on usein tukimedian roolissa, jolloin myös muilla markkinointitoimenpiteillä luotu ”pöhinä” saadaan kopattua omalle sivustolle. Usein käyttäjät muistavat vain mainostetun tuotteen tai palvelun, mutta eivät brändiä. Ikävimmillään tilanne on, kun mainostaja on käyttänyt huomattavia summia muuhun mainontaan unohtaen hakumainonnan kokonaan – Hakukonevalveutuneet kilpailijat kiittävät ja keräävät kasvaneen hakuvolyymin sekä liidit omille sivustoilleen.

Soita (09) 547 509 50, meilaa info@redland.fi tai chattaa, jos kaipaat apua.

Redlandin sertifioidut ammattilaiset palvelevat mielellään hakumainontaan liittyvissä asioissa – niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin useiden eri hakukoneiden mainosalustoja hyödyntäen.