Digitrendit ja liiketoiminta I Redland

Digitrendit – koonti Mary Meekerin raportista

Säästimme aikaasi ja poimimme Mary Meekerin 355-sivuisesta digitrendejä koskevasta raportista tärkeimmät nostot. Kerromme myös miksi ne ovat liiketoimintasi ja markkinointisi kannalta tärkeitä.

Digimainonta kasvaa mobiilissa

Meekerin mukaan kuluttajat ovat 28 % median parissa viettämästään ajasta mobiilissa. Tämä ei näy kuitenkaan mainoseuroissa, jotka yhä valuvat vahvasti printin puolelle. Mobiilimainonnan osuus mainosbudjetista on  tällä hetkellä noin 21 %. Mobiilimainonnassa on siis kasvunpaikka.

Verkkomainonta on kahden kauppaa

Facebook ja Google dominoivat verkkomainontaa. Näiden osuus verkkomainonnasta on huimat  85 %. 

Sosiaalisen median -sovellukset panostavat jatkossa vahvemmin mainontaan, jolla vaikutetaan suoraan ihmisten ostoaikeisiin- ja päätöksiin. Esimerkiksi Snapchat rakentaa parhaillaan Snap to Store- palvelua, joka kilpailee suoraan Facebookin mainosalustan kanssa. Palvelussa yritykset pystyvät seuraamaan menevätkö ihmiset kivijalkaan verkkomainoksen nähtyään. Instagram vastaavasti julkaisi viime vuoden lopulla Shoppable-työkalun, joka yhdistää vahvasti verkko-ostamisen ja Instagramin sisällöt. 

Yhteisöjen tuottama materiaali vs. brändiviestit

Yleisön tuottama sisältö toimii markkinointiviestinnässä, sillä se on persoonallista sisältömarkkinointia, joka erottautuu virallisista brändiviesteistä. Se, miten yritys on läsnä niin kasvokkain kuin verkossa, markkinoi yritystä ja työyhteisöä paremmin kuin irralliset mainoslauseeet. Osallistaminen on myös hyvä tapa sitouttaa kohdeyleisö brändiin. 

Ideoi rohkeasti, ole läsnä ja osallista. Käytä apunasi sisältömarkkinoinnin ja sosiaalisen median asiantuntijoita, niin saat ohjeet, suunnitelmat ja mittarit pitkäjänteiseen tekemiseen kampanjoinnin sijasta.

AdBlockerit suosiossa

AdBlockereiden käyttäjiä on tällä hetkellä enemmän kuin Twitterin käyttäjiä. Tämä kannattaa huomioida kanavia ja keinoja pohdittaessa. 

Asiakaspalvelu tapahtuu verkossa

Verkossa asiakkaat ovat entistä kärkkäämpiä ja kriittisempiä, jos palvelu ei toimi.

  • Verkkopalvelun tekniikka vaikuttaa palvelukokemukseen – varmista, että se toimii.
  • Määritä yrityksesi palveluprosessit ja jalkauta ne henkilöstölle.
  • Kouluta henkilöstö verkossa ja sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan asiakaspalveluviestintään.
  • Koosta yrityksen oma kriisiviestinnän käsikirja, josta selviää miten toimitaan ongelmatilanteissa – pienissä ja isoissa sekä verkossa ja kasvokkain.  

Verkkokauppa kasvaa

Verkkokaupan kasvu on huimaa. Meekerin raportista selviää, että Amazon.com on eniten vauvojen kosteuspyyhkeitä (baby-wipes)  ja pattereita Yhdysvalloissa. Ei siis suinkaan Wall-Mart, jolla on vahva jalansija juuri kivijalassa. Wall-Mart pyrkii vahvasti jälkijunassa verkkokauppaan, se osti viime kesänä jet.com -verkkokaupan. 

Pelillistäminen koukuttaa

Pelillistäminen (gamification) näkyy sovelluksissa aina treffipalveluista (Tinder) taloudenhallintaan (Pivot). Se helpottaa käyttöönottoa ja saa ihmiset viettämään aikaa sovellusten parissa pidempään.

Keskiössä digipalveluiden design

Designin merkitys digitaalisten tuotteiden suunnittelussa kasvaa. Verkkopalvelun käyttöliittymä voi joko vauhdittaa yrityksen kasvua tai tyrehdyttää sen. Meekerin mukaan IBM:llä designer-developer suhdeluku oli 1/72 vuonna 2012 . Vastaavasti kuluvana vuonna 2017, vastaava luku on 1/8. 

Tuliko mieleesi asioita, joita yrityksesi voisi tehdä verkossa paremmin? Älä pähki yksin, meitä on 22 asiantuntijaa valmiina auttamaan. Ota yhteyttä.