Takaisin

Miten saada markkinointipäättäjän kaoottinen arki haltuun?

Digitalisaation ilosanomaa on paasattu markkinoinnissa jo useamman vuoden ajan. Käytännössä tilanne voi kuitenkin olla se, että kun yrityksen johdolta tulee mandaatti panostaa markkinoinnin digitalisointiin, niin uutinen melkeinpä lannistaa markkinointipäättäjän. Miksi näin?

Digitalisoituminen on haaste, koska järjestelmät ovat edelleen millenium-tasolla ja alimitoitetuilla markkinointitiimeillä on kädet täynnä mm. tuotelanseerauksia, somen ylläpitoa ja verkkosivustoprojektin suunnittelua. Myyntitiimi haluaa tietenkin ennen asiakaspalaveriaan briiffin uutuusjutuista, joiden suunnitteluun heillä itsellään ei tunnu olevan aikaa osallistua. Markkinointi huokaisee helpotuksesta, kun myynti ei juuri nyt vaadikaan enempää. Kuulostaako tutulta?

Ennen kuulemma kauppa kävi, kunhan muisti varata paikan Dallasin lauantai-illan mainostauolle. Digitaalisuus, sosiaalinen media, verkossa tapahtuva kaupankäynti ja kuluttajien jatkuvasti lisääntyvät valta ovat muuttaneet markkinointia pysyvästi – mutta miten?

Vaatimukset markkinoinnille ovat ainakin kasvaneet hurjasti sekä yritysten välisessä että kuluttajakaupankäynnissä. Kilpailu on kovempaa ja kansainvälisempää kuin koskaan aikaisemmin. Markkinointipäättäjän on tunnettava niin ostavat asiakkaat ja trendit kuin ostokäyttäytymisen erot verkossa ja kivijalassa. Lisäksi kaupalla on Suomessa suuri valta hinnoittelussa ja valikoimapäätöksissä.

Markkinointipäättäjät ovat helisemässä

Budjetit tuntuvat pysyvän vuoden 2008 leikkausten tasolla, ehkä orastava talouskasvu vähitellen alkaa vaikuttaa markkinoinnin investointeihin, mutta muutos on hidasta. Silti odotukset ja tulosvaatimukset paisuvat jatkuvasti.

Kaikki vaativat markkinoinnilta parempia, läpinäkyviä tuloksia, jotka perustuvat saatavilla olevaan dataan. Vaikka verkkostatistiikoista poimittaisiin isoja lukuja pöytään, ei myyntijohtaja vakuutu kävijöiden tai tykkäysten määrästä, ellei niihin yhdisty euron merkki.

Miten ihmeessä arjen kaaos otetaan haltuun?

Kun resurssit ovat rajalliset ja vaatimustaso jatkuvassa nousussa, on ensisijaisen tärkeää miettiä, miten tehtävät saadaan järkevästi ja tuloksellisesti hoidetuksi. Suomalaisissa yrityksissä markkinoinnin tekeminen on yleensä organisoitu kahdella tavalla. Toisilla yrityksillä on oma palvelukehitystiiimi sekä kykyä esim. myymälämarkkinoinnin ja sosiaalisen median tekemiseen omin voimin. Toinen koulukunta tekee merkittäviä juttuja kohtuullisella budjetilla, muutaman hengen markkinointitiimillä, osaavien kumppaneiden avulla.

Me Redlandilla toimimme yleisesti yrityksen johdon ja markkinointitiimin ulkopuolisena sparraajana sekä markkinoinnin tekijänä. Asiakkuustiimimme muodostuvat asiakkaan tarpeiden mukaisesti, painottuen digitaalisiin hankkeisiin ja brändin kehittämiseen vahvuuksiemme mukaisesti.

Markkinoijan pitäisi olla liiketoimintaguru, digitalisti ja luova nero – muttei yksin

Markkinointi on tänä päivänä vaativaa työtä. Asiakas pitäisi pystyä yllättämään luovalla ja kiinnostavalla tavalla yhä uudelleen, ja tämä edellyttää laaja-alaista ja syvää osaamista niin tavoitteellisesta liiketoiminnasta kuin digitaalisuuden mahdollisuuksista. Onkin sanottu, että sellaiset työt, jotka voi tehdä yksin, on tässä maailmassa jo tehty tai automaatio ja robotiikka syö ne vähitellen. Yhteistyö kannattaa.

Me Redlandilla uskomme yhteistyöhön sekä erilaisia liiketoiminnan haasteita ratkovaan, luovaa suunnittelua, digitaalisuutta ja viestintää yhdistävään markkinointiin. Meidän ja asiakkaan yhteistyössä voi syntyä esimerkiksi uusi luova linja mainonnalle, pakkausuudistus, maailmanluokan käyttöliittymä ja tekninen toteutus verkkopalvelulle tai vaikkapa houkuttavia ja koukuttavia sisältöjä.

Meidän tärkein tehtävämme on helpottaa markkinointipäättäjän kaoottista arkea toimimalla luotettavana kumppanina, joka auttaa monenlaisissa markkinoinnin haasteissa. Me luomme yhdessä asiakkaidemme kanssa kannattavaa kasvua heidän liiketoimintaansa.

Markkinointipäättäjä, ota yhteyttä, niin me autamme sinua luomaan kannattavaa kasvua!