Takaisin

Brändityössä toimii rohkeus ja ajankohtaisuus

Eräänä aamuna meillä meinasi kaatua kahvit rinnuksille, kun Heinolan kaupunki ilmoitti tarvitsevansa pikaisesti “semmoisen punk-logon, jossa on anarkisti-A”. Pyyntö liittyi tietenkin Heinolan kuuluisimmista punkkareista kertovan Teit meistä kauniin -elokuvan lanseeraukseen.

Yllättävää asiassa oli, että kaupungilla oli uskallusta tarttua ajankohtaiseen ilmiöön ja heittää oma brändinsä peliin sen myötä. Apulannan logoa jäljittelevä Heinola-logo komeili väliaikaisesti verkkosivustolla www.heinola.fi ja se herätti sosiaalisessa mediassa melkoisesti ihailua.

Logopyynnön taustalla oli Heinolan kaupungin ja Redlandin onnistuneesti valmistunut brändityö, jossa Heinolan brändi uudistettiin kuvaamaan pienen kaupungin suurta elämää.

“No, sitähän se Apulantakin edustaa, pienestä kaupungista lähtenyttä suurta ilmiötä, joka sopii mainiosti meidän brändiimme. Onneksi Redland oli täysillä tukemassa ideaani ja onnistuimme reagoimaan todella nopeasti. Vaikka kyllähän me vähän jännitimme, millainen palaute tästä syntyy”, sanoo logon tuunaamisidean saanut Marjo Nieminen, Heinolan kaupungin markkinointipäällikkö.

Heinola on uuden strategiansa myötä kasvua hakeva kaupunki, jonka yhtenä arvona on rohkeus. Brändiuudistuksessa nousi esiin, että kaupunki voisi hyötyä kasvuhakkeroinnista. Eipä aikaakaan kun aiemmin hallintopäällikkönä toiminut Nieminen vaihtoi pestiä ja nyt hän toimii sekä kaupungin markkinointipäällikkönä että Suomen ensimmäisenä kuntakentän kasvuhakkerina. Ei ole ihme, että digimarkkinoinnista kiinnostuneella Niemisellä oli uskallusta tarttua herkulliseen ja ajankohtaiseen aiheeseen. Toki Heinola on myös yksi Teit meistä kauniin -elokuvan yhteistyökumppaneista.

“On ilo toimia asiakkaiden kanssa, jotka uskaltavat hyödyntää ilmiöitä ja somea omassa viestinnässään. Heinola on lähtenyt myös innokkaasti tarjoamaan digipalveluja sivustonsa käyttäjille. Toteutimme heille mm. digitaalisen brändikäsikirjan, jonka avulla kaupunki voi johtaa brändiään ja helpottaa yhtenäisen ilmeen toteutumista”, sanoo Jonne Hirvonen, digitalisoitumiseen erikoistunut Redlandin projektipäällikkö.

Lue brändityömme pohjalta syntynyttä mediauutisointia:

YLE: Heinola repii imagohyötyä oman kylän pojista

Markkinointi&Mainonta: Heinolan ja Redlandin yhteistyö tuotti ”semmoisen punk-logon, jossa on anarkisti-A”

Iltalehti: Heinola yllätti – uusi virallinen logo matkittu Apulannalta

Nyt-liite: Heinolan kaupunki otti käyttöön ”punk-henkisen” Apulanta-logon, soitimme

MTV3: Heinola hengessä mukana – kaupungin logo vaihtui Apulanta-tyyliin ja kerää kiitosta