Hakukoneoptimointi – Mitä se SEO on?

Hakukoneoptimoinnista puhutaan sähköisen markkinoinnin viisasten kivenä. Mitä sivujen hakukoneoptimointi oikein on ja miten sitä tehdään? Alla tiivis perustason tietopaketti aiheesta.

Hakukoneoptimointi (eli SEO eli search engine optimization) yleisellä tasolla tarkoittaa sitä, että verkkopalvelut ja niiden sisällöt rakennetaan nousemaan mahdollisimman hyvin esiin hakutuloksissa. Google on jyrännyt ylivoimallaan kilpailijat, joten ainakin täällä kotimarkkinalla pääsee pitkälle, kun keskittyy miellyttämään Googlea. Hakukonetulokset ovat nykyajan puhelinluettelon keltaiset sivut. Mitä houkuttelevampi tuloslistaukseen nouseva palvelu- / sisältökuvaus on, sitä todennäköisemmin sen julkaisija saa yhteydenoton. Kärjistetysti voidaankin sanoa, että jos yritys ei näy Google-hakutuloksissa, päätyy potentiaalinen kontakti kilpailijan palveluiden pariin.

Toimiva alusta ja avainsanat

Toimiakseen tehokkaasti sisällön hakukoneoptimointi edellyttää totta kai sitä, että materiaaleja julkaistaan tarpeeseen soveltuvalla alustalla. Optimoinnissa huomioitavia rakenteellisia ominaisuuksia ovat mm. sivuston navigaation ja ulkoasun oikeanlainen toiminta sekä tekninen toimivuus. Kun tekniikka on kunnossa, voidaan keskittyä sivujen sisältöön.

Sisällön luomisessa ensimmäinen pohdinnan arvoinen kysymys on, millaisia ongelmia tarjottavat palvelut tai tuotteet ratkaisevat. On hyvä miettiä – tai kartoittaa järjestelmällisemmin – mitä asiakas, potentiaalinen asiakas tai potentiaalinen työntekijä kirjoittaisivat hakukoneeseen etsiessään tarjoamaanne palvelua, millaisessa tilanteessa he sillä hetkellä ovat ja millaista apua he eniten kaipaavat. Tämän kysynnän ja tarjonnan yhdistelmänä muodostuvien avainsanojen ympärille rakennetaan hakukoneoptimoitu sisältö. Avainsanoja hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan sekä sivun nimessä että sopivassa määrin otsikoissa (pää- ja väli-) ja leipätekstissä.

Otsikointi ja sivun kuvaus – eli title ja meta description

Tärkeintä on otsikoida sivu oikein. Sisältösivuilla on esimerkiksi useampi otsikko. Varsinainen tekstiotsikko on tekstin ensimmäinen osa, johon pätevät hyvän kirjoittamisen perussäännöt. Avainsanoja tulee käyttää aktiivisen harkitusti sekä leipätekstissä että otsikoissa – myös väliotsikoissa. Tarpeeton toisto ärsyttää kuitenkin lukijaa, eikä termejä siksi kannata viljellä liikaa. HUOM! väliotsikot tulee aina luoda sisällönhallintajärjestelmän omilla otsikkotyyleillä. Lihavoinnit, kursivoinnit tms. tekstimuotoilut eivät poimiudu hakukoneen haaviin.

Niin sanottu title-otsikko (tällä nimellä se löytyy sisällönhallintajärjestelmästä helpoiten) on se sivun nimiosa, joka näkyy selaimen osoitekentässä. Tämän merkitys sivun näkyvyydelle on erittäin suuri, joten sen laadintaan kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. Titlestä näkyy hakutuloksissa vain 72 merkkiä, tehokas otsikointi toimii siis parhaiten.

Titleen kannattaa ujuttaa joku sisällön (ja toisaalta yrityksen liiketoiminnan) kannalta olennainen avainsana, joiden kartoittamisesta aiemmin puhuttiin. Tehokkainta on, jos tämä sana on titlen alkuosassa. Tämä ei kuitenkaan aina ole tyylikästä tai lukijaystävällistä. Kannattaa siis ennemmin kunnioita lukijoiden älykkyyttä ja välttää vain hakukoneiden ehdoilla rakennettuja ”Maailman söpöimmät kissavideot – ja Yrityksemme uutuustuote” tyyppistä otsikointia.

Meta description eli sivun kuvaus on se pieni teksti, joka Google-haussa näkyy titlen alapuolella. Siinä kuvaillaan lyhyesti, mistä sivun sisällössä on kysymys. Myös tässä voidaan käyttää avainsanoja. Sivun kuvauksen tarkoitus on saada asiasanahaulla yrityksen sivuun törmäävät käyttäjät avaamaan yrityksen suosittelema sivu. Jos tässä ei onnistuta, etsii käyttäjä jotain mielenkiintoisempaa luettavaa. Mitään kikkoja ei ole, kyse on tekstistä ja sen houkuttelevuudesta.

Hakukone tykkää erilaisista julkaisuista ja linkeistä

Hakukoneoptimoinnissa enemmän on enemmän. Sääntö kuuluu: Julkaise paljon, julkaise usein ja julkaise erilaisia asioita (tekstiä, kuvaa, videoita, linkkejä, dokumentteja…), niin hakukone löytää sivustosi yhä useammin ja varmemmin. Google luokittelee sivustot sitä uskottavammaksi, mitä aktiivisemmin, laajemmin ja monimuotoisemmin niillä julkaistaan.

Internetin tarjoama lyhyt välimatka Helsingistä Australiaan kannattaa myös hyödyntää. Sisältöihin voi lisätä aiheeseen liittyviä linkkejä joko sivuston sisällä tai muihin kanaviin. Näistäkin ensimmäiset on syytä sijoittaa tekstin alkupuolelle ja sen jälkeen säännöllisin välein, parhaan hakutuloksen aikaansaamiseksi. Myös se, että sivustolle on linkkejä eri ulkopuolisilta sivustoilta, tekee siitä arvokkaamman Googlelle.

 

Tässä pieni pintaraapaisu SEO:n ihmeelliseen maailmaan. Hakukoneoptimointi ei tietenkään ole ainut avain onneen, mutta käytännössä sitä kannattaa tehdä, koska se on ilmaista markkinointia. Sivujen tekstisisältöjä muokkaamalla voidaan nostaa yritys tai yhteisö esiin, lisätä tietoisuutta sen palveluista ja näin parantaa niiden tunnettuutta, ilmaiseksi. Hakukoneoptimointi auttaa yritystä nousemaan ratkaisuvaihtoehdoksi asiakkaan ongelmatilanteissa.

Niin kuin kaikessa viestinnässä ja markkinoinnissa, suunnittelemalla, toimimalla järjestelmällisesti ja johdonmukaisesti sekä turvautumalla ainakin jossain määrin ammattilaisten apuun tuplataan mahdollisuudet onnistua. Saa soittaa, autamme mielellämme!